Att känna igen äkta hunger

Jag har börjat ifrågasätta de där hungerkänslorna jag har när jag vaknar på morgonen. Det är verkligen det första jag tänker på, att äta. Jag undrar om det är äkta hunger eller bara sitter i huvudet. Är det jag som programmerat hjärnan att vara inställd på att äta direkt, och den därför skickar signaler till kroppen att vara förberedd på mat?

I morse drack jag några koppar kaffe och läste i lugn och ro det första jag gjorde istället, och den där sugande hungerkänslan i magen jag haft när jag vaknat klingade snabbt av. Istället kände jag mig lätt och stark och sugen på en promenad. Så jag tog en powerwalk med stavarna. När jag var hemma igen mådde jag fantastiskt bra och en stund senare kom hungern krypande, men inte med den där sugande känslan som om magen ekade tom utan mer som att nu är det läge att fylla på.

Jag tror att hungern jag tror mig känna när jag vaknar bara sitter i huvudet, för att jag sekunden jag öppnar ögonen tänker på frukost. Medan den andra hungern kommer naturligt när det är dags. Då är det kroppen som berättar för mig att jag ska äta, inte jag som säger till kroppen att nu äter jag.

5 thoughts on “Att känna igen äkta hunger

  1. Du kanske skulle börja titta på om periodisk fasta vore något för dig? Jag har också haft svårt att identifiera när jag verkligen är hungrig och inte bara sugen eller sådär att man tvingar sig själv att äta och med PF så fungerar det mycket bättre🙂

    • Jag har testat det och kände att det inte var nåt för mig. Jag vill helst inte äta efter några metoder, utan lära mig att äta på ett sätt som ska fungera för mig resten av livet🙂 Då vill jag inte följa ett visst tidsschema utan följa kroppens egna signaler och göra mig ett eget skräddarsytt schema.

      Vet att PF funkar för många men eftersom jag alltid har varit en morgonpigg/aktiv människa har jag också alltid behövt äta relativt snart efter att jag vaknat (kanske inte direkt, men inom 1-2 timmar) för att orka med förmiddagen. Mina dagar startar mellan 5 – 7, så det blir många timmar utan mat. När jag provade upplevde jag mest hunger och låg energi, vilket även följde med hela dagen trots att jag åt sen.

  2. Håller med ovanstående! PF är kanske något för dig? Jag kör den sedan några månader tillbaka!🙂 Den har styrt mitt överätande och reglerat aptit!
    Ha en toppen kväll!
    Kram kram
    //Lana

      • Ja… du har rätt! Man måste lyssna på sin unika kropp! För det är det bästa sättet att hålla den frisk!🙂
        Det går bra! Jag äter fortfarande mejerifritt och saknar inte mejerierna alls! Har fått mycket jämnare humör (du vet mina utbrott jag skrivit om tidigare…) och har fått några cm minus på midjan… fast det var inget mål… det kom på köpet!
        Kramar!🙂

Leave a Reply

