Min absoluta favoritomelett

Att jag har en förkärlek för omelett vet de flesta, särskilt ni twitterföljare som hört mitt eviga tjat om “omelett med bregott på” och fått se mina många bilder på denna omelett i olika vinklar.

Förut gjorde jag alla möjliga varianter; lax, tonfisk, makrill, brie, salami, majonnäs, skinka, riven ost, färskost, champinjoner, olika röror, färska kryddor etc. Men så en dag misslyckades jag med en omelett. Den blev lös och lite rinnig på ytan, dallrig som en pudding och inget roligt hade jag hemma att ha i omeletten så jag fick äta den som den var. Hade bregott på för mättnadens skull som jag brukar ha till kokta ägg. Sen dess har jag bara ätit denna dallriga omelett med smält bregott. Det är det absolut godaste jag vet! När jag fick tips om att krydda äggsmeten med vitpeppar istället för svartpeppar (tror det var inne på Erikas blogg) så blev den ännu godare!

Konsistensen är viktig för att den ska bli som godast. Nästan som pudding. För att få den perfekta konsistensen, gör jag såhär:

  • Jag använder en liten stekpanna så omeletten blir tjock.
  • Smeten gör jag på tre ägg och en stor skvätt grädde, ca 1 dl eller lite mer – det blir godare med mycket grädde och smakar mindre ägg. Kryddar med salt och vitpeppar.
  • Steker omeletten först på trean i cirka fem minuter. Då kan man försiktigt börja lyfta lite på kanterna och låta smeten rinna in.
  • Sänker till tvåan.
  • Skrapar lite med stekspaden mot kanterna för att mer ska rinna in.
  • När det bara är en ett tunt lager smet som fortfarande är löst börjar jag titta hur det ser ut på undersidan. Det ska inte få färg, bli torr och för fast. Bara så den håller ihop.
  • När den är tillräckligt fast för att kunna vika, viker jag ena halvan över den andra, då ska ytan ovanpå fortfarande ha en “hinna” som inte stelnat.
  • Sist klickar jag på Bregott som får smälta. Det som rinner ner på tallriken blir en god sås till omeletten.

8 thoughts on “Min absoluta favoritomelett

  1. Kanonbra beskrivning! Idag ska jag äta omelett! Jag blev så sugen efter dina smarriga bilder!🙂
    Ha en toppen fredag!
    Kram kram

  2. Pingback: Omelett med bacon och avokado | Johannas LCHF

  3. Pingback: Pannkaksfrukost à la LCHF | Johannas LCHF

Leave a Reply

