Zucchini carbonara

Som före detta pastaälskare är carbonara en stor favorit. Pasta har jag inte ätit på snart två år och har aldrig saknat det, men det goda från pastarätterna tar jag med mig och lagar på LCHF-vis. Igår blev det en superkrämig och god carbonara, med zucchinipasta.

Zucchini carbonara
3-4 portioner
2 paket bacon
3 dl grädde
3 äggulor
2 dl riven västerbottensost
2 zucchini
Salt och svartpeppar

Skär zucchinin i tunna strimlor med en potatisskalare. Koka upp en kastrull med saltat vattan. Klipp baconet i bitar och stek i smör tills det blir lätt knaprigt. Blanda under tiden grädde, ägg, ost och salt i en bunke. Låt zucchinipastan koka i det saltade vattnet i ca två minuter. Häll av vattnet i ett durkslag och skölj med kallt vatten. Tillsätt zucchinin i stekpannan med baconet och därefter gräddsmeten. Smaka av med svartpeppar och lite salt. Rör runt tills carbonaran blivit krämig.

10 thoughts on “Zucchini carbonara

  1. Åh vad gott! Jag saknar inte heller pasta (och speciellt inte ont i magen av pasta-grejen), däremot alla goda saker man åt MED pasta, fast både zucchini och vitkål är ju ett helt okej substitut.

  2. Vilken härlig sida jag har hittat till, behöver lite tips på förnyelse på menyn
    och det får jag verkligen här =)
    Kör inte strikt LCHF, men plockar gärna bort så mycket kolhydrater i form av pasta, potatis, bröd, ris och socker och det mår jag bäst av.
    Gillar tex rå eller stekt vitkål mer än pastan, men det där med zuccini till lät gott,
    ska absolut testas =)

    Tack för inspiration =)

    • Vad roligt att du känner så! Det gör mig glad🙂 Ja, vi alla är ju olika och vissa tål mer/mindre kolhydrater. Själv är jag känsligare och mår allra bäst när jag är som mest strikt🙂

      Tack för att du ville höra av dig! Kul att läsa.

  3. Pingback: Kloka människa! « ryolit

  4. Pingback: Gör om, gör rätt! « ryolit

  5. Pingback: Mätt på mindre | Johannas LCHF

Leave a Reply

