Det du kan överäta bör du inte äta alls

En vän har börjat med LCHF och frågade mig igår vad jag tycker om turkisk yoghurt. “Jag äter massvis!” sa hon. Jag sa att jag inte tycker något särskilt om turkisk yoghurt, däremot väljer jag att inte äta det av den anledningen som hon själv satte fingret på – jag kan äta massvis av det!

Allt jag kan överäta – äter jag inte.
Allt jag inte kan överäta – äter jag.

Det är något jag varit noga med från början. Jag har testat mig fram vad som funkar för mig. Jag har lärt mig vad min mage inte tål, mina triggers och vilken mat jag inte vet någon gräns när jag äter. Det har jag lagt till på uteslut-listan. Och den följer jag utan undantag. Varför göra undantag med något jag har svart på vitt att jag inte mår bra av? Istället väljer jag bland allt gott som finns på listan över sånt jag kan äta – mat som gör mig mätt och nöjd länge och som jag inte kan äta mängder av. Det är inte svårt att tänka sig att turkisk yoghurt med nötter, frön och bär går att äta några portioner för mycket av, medan ost- och skinkomelett t ex inte går att trycka i sig hur mycket som helst av. Ett bra exempel är min favoritlunch, lax och majonnäs. Det går bara inte att äta för mycket av det. Man vill inte fortsätta äta det när man känner sig mätt. Då är man nöjd.

Alla är olika och det som triggar mig kanske inte triggar dig och vice versa. Därför är det viktigt att lyssna på sig själv och försöka förstå hur man fungerar. Det bästa sättet är att föra matdagbok – med noteringar. Nu åt jag det här – då blev det si och kroppen kändes så.

Vännen frågade mig hur hon ska veta vad som är lagom, hur mycket hon ska äta. Det problemet har inte jag när jag inte äter sånt som jag inte klarar av att sluta äta fast jag är mätt. Äter jag sånt där jag tydligt känner mättnad och som inte triggar mig så kan jag lägga ner besticken när jag känner mig nöjd och tacka för maten. Det känns lättare än att äta något man vet att man lätt kan äta för mycket av, som i det här fallet yoghurt med bär och müsli t ex, och kämpa med att försöka sluta fast handen ändå för skeden till munnen igen och igen…

Jag behöver aldrig fundera – kommer jag äta mig alldeles för proppmätt nu, eller kommer jag kanske sluta äta för tidigt bara för att inte överäta – och bli hungrig snart igen? Jag vet precis vad och hur mycket jag blir mätt på – och hur länge det håller mig mätt. Det känns väldigt skönt. Man slipper tänka så mycket, kan njuta när man äter och sen fokusera på annat alla de timmarna man slipper hunger och sug sedan.

9 thoughts on “Det du kan överäta bör du inte äta alls

  1. Så sant, så sant! Precis så resonerar jag också! Mejerier triggar igång mitt sötsug och överätande, därför har jag valt bor de helt och hållet! Jag är också försiktigt med nötter då jag kan överäta mig på de…
    Precis som du säger, man ska lyssna på sin egen kropp och få fram sitt eget optimala sätt att äta för att må bra!🙂
    Tack ännu en gång för dina kloka ord!🙂
    Varma kramar till dig!
    //Lana

    • Och tack ännu en gång för din underbara respons. Tycker det är så bra av dig att du valt bort mejerierna eftersom de triggar dig! Jag klarar av mejerier men inte för mycket. Dina mejerifria recept är så inspirerande! Du visar att det visst går att laga god LCHF-mat utan det🙂

      Kram och ha en fin dag!

  2. Återigen träffar du mitt i prick!
    Testade no-carb pasta (av konjakrot) och tänkte att det skulle funka. Men jag överåt. Har inte testat några low-carb bakverk/efterrätter heller för det triggar överätning.
    Det får bli matdagbok och analys av vad som inte funkar trots att det är “tillåtet”. Och en lista så jag inte råkar glömma …
    Bulletproof-kaffe är dock superbra!!

    Tack för din blogg – lär mig mycket!
    Eva

  3. Jag känner väl igen mig i vad du skriver.
    Om man följer “Allt jag kan överäta – äter jag inte. Allt jag inte kan överäta – äter jag.” så funkar faktiskt alltihop av sig själv. Det får bli mitt nya mantra.
    Jag kan bli triggad av nötter, men bara om jag äter det med något sött. Nu när jag upptäckt det, så kan jag faktiskt äta nötter utan att riskera överätning. Helt fantastiskt!
    Jag skriver lite om sockersug och naturligt/onaturligt socker i min blogg idag. Kanske något du är intresserad av.
    Tack för intressant och bra inlägg!

    • Det är ett fantastiskt mantra! Kul att du också känner så.
      Det är precis det där jag menar, att man lär sig hur man fungerar om man bara är medveten och noterar hur kroppen reagerar av hur man äter. Underbart att du kan njuta av nötter nu utan att de triggar! Vilken härlig upptäckt!

      Jag ska absolut in och läsa på bloggen! Det är ju så intressant, det här!

      Tack för din kommentar!

  4. Oj, jag har inte varit inne här på länge. Men va mycket bra du skriver. Jag har ett litet knep för att veta om jag är hungrig eller sugen. Om jag vill ha ett kokt ägg, utan salt, är jag troligtvis hungrig. Är det bara keso med bär som lockar är det sug😉

    jag har sagt till mig själv att jag ska sluta köpa hem saker jag kan överäta. Men jag vill lära mig hantera det! Ibland funkar det, ibland inte

  5. Pingback: Kloka människa! « ryolit

  6. Pingback: LCHF-knäckebröd | Johannas LCHF

Leave a Reply

