Kantarellsås

Igår bestod min middag av en tallrik med mycket gott. Vi grillade fläskfilé, stekfläsk och halloumi. Till det gjorde jag en underbart god kantarellsås. Trots att det var så gott klarade jag av att sluta äta när jag kände mig mätt. Känner mig verkligen mer lyhörd mot min kropp, och som tack fungerar den som den ska och jag mår toppen. Behövde alltså inte vila någon proppmätt mage efter maten utan fortsätte med kvällsbestyren och stupade till sist i säng, trött och lycklig efter en dag full av energi!

Nu till kantarellsåsen. Löjligt enkel och så god!

Kantarellsås 
2-4 personer
Några nävar kantareller
Smör
2 dl grädde
1 msk kalvfond
Svartpeppar och ev. lite salt

Hetta upp en torr stekpanna och stek kantarellerna. Rör om hela tiden och tills vattnet kokat ur. Tillsätt smör och stek minst 5 minuter till. Slå på grädden och koka någon minut. Smaka av med kalvfond, svartpeppar och salt. Fonden är ganska salt så smaka av, ibland behövs inget extra salt. Jag hade bara i någon nypa. Låt småkoka till önskad konsistens.

4 thoughts on “Kantarellsås

Leave a Reply

