Vad är Din bästa kost?

Igår var jag på Maria Helander och Lina Lanestrands inspirationsföreläsning om deras projekt “Ditt bästa jag”. Det handlade om KBT, kost och mindfulness och även om det inte var mycket “nytt” så var energin de utstrålade den stora inspirationskällan. Marias lugn och närvaro och Linas färgsprakande passion för hur kosten kan få oss att må bättre.

Det var inte LCHF-kost Lina pratade om utan hon poängterade vikten av att lyssna på sin egen kropp och välja sin egen väg i denna kostdjungel. Det håller jag helt med om. Jag tror på LCHF och upplever att det ger mig mitt bästa jag, med det sagt kanske det inte är rätt väg för alla. Jag tror däremot att alla vinner på att utgå ifrån en kost baserad på naturlig mat – eller som Bitten Jonsson kallar det, artegen föda – vilket LCHF ju är – och forma den på det sättet som passar just sin kropp bäst. Prova sig fram, lyssna noga och läs på! Kunskap är viktigt. Men kom ihåg att det är kunskapen din kropp förmedlar som är mest värdefull. Alla fungerar som sagt olika och det är väl därför man hör och läser om personer som “lyckas” på olika sätt. Precis som Lina sa så finns det så många dieter och så mycket kunskap. Jag har varit öppen för allt och provat en hel del, tills jag en dag provade LCHF och från ena dagen till den andra mådde jag bättre i min kropp än någonsin.

Hon pratade även om bukmättnad och näringsmättnad. Att kroppen känner sig mer mätt och tillfredsställd på näringsrik mat. Det är den där sköna mättnaden, ni vet. Till skillnad från den sortens mättnad man måste jäsa bort i soffan – fullproppad, svullen och körig i magen. Kanske är det därför ägg, som är ett av våra mest näringsrika livsmedel, mättar så bra och länge.

Själv startar Lina sin dag med en grön drink. Vi fick ett smakprov och det var varken frukt eller bär i så den var inte alls söt vilket passade mig utmärkt! Det var mynta, spenat, avokado, gurka och citronsaft som hon mixat ihop och spätt ut med lite vatten. Det var supergott! Tänk vilken näringsboost med äggfrukost och en liten grön shot på det att starta dagen med!

4 thoughts on “Vad är Din bästa kost?

  1. Mmm… den här drinken låter ju supergott! Måste testa den också!🙂
    Håller med! var och en väljer sin egen väg och sitt eget sätt at´t äta för att må bra!
    Ha en fin dag!
    kram
    //Lana

  2. Låter som en riktigt härligt och inspirerande föreläsning, med ett tema som är ack så aktuellt och viktigt!🙂
    Den gröna superdrinken låter för övrigt riktigt frisk och fräsch!

Leave a Reply

