Därför äter jag sällan sallad som/till mat

Igår ville mamma ha något snabbt och enkelt fixat till middag. Kallskuret med en fetaostsallad toppad med valnötter och självklart min goda olivolja. Själv föredrar jag varm mat så det blev ingen sallad för mig utan jag ställde mig och rullade köttbullar till en härlig köttbullegryta. Återkommer med recept!

Även om jag själv inte gillar att äta sallad då det inte ger mig den där mättnaden och totala tillfredsställelsen som en gryta, gratäng, varma grönsaker, soppa, en gräddsås eller baconlindad kyckling ger – så är det ju helt klart en visuell njutning. Mina matbilder saknar ju ofta den där färgklicken sallad ger, men desto godare smakar maten i mitt tycke. Jag upplever att kall sallad stör mättnadskänslan då den gör mig ofokuserad på själva maten som gör mig mätt och som jag lagt ner mest kärlek på att laga. Den vill jag njuta av utan att bryta av med kalla salladsblad och en vattnig tomatskiva. Lite av samma anledning som jag inte dricker vatten till maten. Så funkar i alla fall jag. Alltid bra att veta vad man har för små egenheter.

2 thoughts on “Därför äter jag sällan sallad som/till mat

Leave a Reply

