Köttbullar

Efter att ha blivit sugen på Erikas tips på en enkel köttbulleröra gjorde jag ett gäng egna köttbullar i helgen. Sen jag började med LCHF har jag aldrig köpt hem färdiga köttbullar, köttfärsbiffar, hamburgare eller liknande. Det är så smidigt att göra själv och man slipper tillsatserna. Sen är det ju betydligt godare med hemlagat! De här köttbullarna blev riktigt lyckade i både smak och form. Helt klart ett recept jag kommer fortsätta gå efter.

Receptet kommer från den här sidan som har massor av goda LCHF-recept.

Köttbullar
600g blandfärs
1 ägg
1-2 vitlöksklyftor
salt
nymald svartpeppar
1 dl vispgrädde
smör till stekning

Blanda allt i en bunke till en jämn smet. Forma köttbullar. Blöt händerna med kallt vatten med jämna mellanrum så blir bullarna jämna och fina. Smält smöret i stekpannan och stek köttbullarna i två omgångar.

Köttbulleröran var inte svårare än att jag fräste hackad gul lök och gul paprika, hade i krossade tomater och creme fraiche, la ner köttbullarna och lät småkoka en stund. Kryddade med salt, svartpeppar och lökpulver.

7 thoughts on “Köttbullar

  1. Hejsan! Vilken härlig blogg du har. Dina inlägg nedan nedan om själen, överätande och sötsug väckte många tanker, känner så igen mig i mycket av det du skriver.

  2. Pingback: Köttbullar med blomkålsmos och brunsås | Johannas LCHF

Leave a Reply

