Köttbullar med blomkålsmos och brunsås

Här kommer ännu en god rätt med köttbullar. En klassiker som jag tycker är godare på LCHF-vis med blomkålsmos istället för potatismos. Blomkålsmos kan man göra på flera olika sätt. Min favoritvariant är att koka blomkålen i grädde, när den kokat in mixa med stavmixer och sedan tillsätta en stor klick philadelphia – rör runt och krydda med salt och muskot.

Här gjorde jag grundvarianten av blomkålsmos: Koka fryst blomkål mjuk och häll av vattnet. Tillsätt grädde och låt koka in. När all grädde kokat in, tillsätt en rejäl klick smör och mixa med stavmixer. Krydda med salt och svartpeppar. Kryddar alltid blomkålsmos med muskot också, blir så gott!

Till moset och köttbullarna (recept på köttbullar hittar du här) gjorde jag en enkel brunsås. Koka upp grädde och kalvfond (1 msk kalvfond till 2 dl grädde – eller smaka av efter eget tycke). Krydda med svartpeppar eller vitpeppar, vad du föredrar. Själv har jag vitpeppar till nästan allt nu för tiden.

8 thoughts on “Köttbullar med blomkålsmos och brunsås

  1. Åt precis hemmagjorda köttbullar med blomkålsmos! Så himla gott! Om det är något man inte saknar så är det ju potatismos iaf!🙂

    Ha en bra dag
    / Malin

  2. Hejsan,

    Låt mig börja med att säga att smaken på ditt blomkålsmos är mycket bra, full pott!

    Jag vill så gärna hitta ett substitut till mitt älskade potatismos nu när jag har fått problem med högt blodsocker och försöker undvika att få i mig för mycket kolhydrater.

    Smaken på blomkålsmoset sitter som ett smäck men jag lyckas bara inte få till den sista men ack så viktiga beståndsdelen: konsistensen. Jag kan inte få blomkålsmoset att KÄNNAS som potatismos.

    Mitt hemmagjorda potatismos är (var) alltid 100% utan klumpar, inte ens halvmillimeterstora klumpar. Ungefär som pulvermos. Precis så vill jag ha det, då jag av någon oförklarlig anledning avskyr klumpar i moset.

    Jag har kört mitt blomkålsmos i mixern i över 20 minuter, men jag får inte bort de små halvmillimeterstora klumparna. Klumpar som dessutom trots att jag har kokat blomkålen länge och väl dessutom fortfarande har ett visst motstånd (man känner alltså om man tuggar på dem eller om man med tungan pressar moset mot gommen), något som aldrig skedde med mitt potatismos.

    Jag har testat följande, utan framgång:

    * Ökat koktiden
    * Kört i mixer i 20 minuter
    * Potatispress

    Har du/ni något tips för hur man kan få blomkålsmoset 100% slätt?

    • Hej Janne!

      Vilket spännande projekt! Hoppas du lyckas hitta någon bra lösning för jag har faktiskt ingen på lager. Men prova att tillsätta mer philadelphia? Det brukar göra blomkålsmoset slätare men om det blir 100% vetetusan… Hör av dig om du kommer på något!

Leave a Reply

