Cantadoutäckt lax med broccolimos

Min favorit i laxväg är cantadoulaxen. Man brer helt enkelt på ett tjockt lager med cantadou färskost över laxen innan man skjutsar in den i ugnen. Jag har testat olika cantadousmaker och den absolut godaste enligt mig är utan tvekan paprika & chili. Igår gjorde jag broccolimos till och kombinationen var LJUVLIG! Det bara smalt i munnen och smaklökarna jublade.

Cantadoutäckt lax med broccolimos
Laxfilé
Cantadou färskost paprika & chili
Philadelphiaost
Grädde
Smör
Salt och peppar

Sätt ugnen på 200 grader. Lägg laxen i en smörad ugnsform (tips är att hyvla smöret med osthyvel och lägga i formen). Salta och peppra laxen och bre ett tjockt lager cantadou över. Gör broccolimos medan laxen står i ugnen: Koka fryst broccoli mjuk och häll av vattnet. Tillsätt grädde och några klickar smör och låt koka in. Mixa med stavmixer och blanda ner en rejäl klick philadelphiaost. Krydda med salt och peppar.

7 thoughts on “Cantadoutäckt lax med broccolimos

  1. Det låter väldigt smarrigt. Jag har helt snöat in på fisk på sistone, så ugnsbakad lax låter väldigt bra. Fast jag får fundera ut någon annan topping för jag klarar inte av laktosen i Cantadoun. Men någon annan gegga med paprika och chili kan jag nog hitta på;). Tack för tipset!

  2. Pingback: Kloka människa! « ryolit

Leave a Reply

