God rättikagratäng

Nu har jag testat tre olika rättikagratänger. Senast nu i helgen då jag testade ett recept från Jimps & Millis LCHF – en blogg som har ett långt register med goda recept. Där hittar man alltid något! Gratängen vart otroligt god. Ännu godare dagen efter! Tror detta är favoriten hittills.

Rättikagratäng
1 kg rättika
2 gula lökar
2 vitlöksklyftor
5 dl grädde
200 gram philaphiaost
2 dl riven ost

Skala och skiva rättikan i tunna skivor. Koka rättikan i ca 15 min. Varva rättika, tunna lökringar och vitlök, salta och peppra mellan varje varv. Blanda ihop, gärna med en stavmixer, grädde, philaphiaost och riven ost. Sätt in i ugnen på 225 grader i ca 1,5 timme eller tills rättikan har blivit mjuk. Lägg på ett bakplåtspapper medans gratängen är i ugnen om den börjar få för mycket färg.

6 thoughts on “God rättikagratäng

  1. Jag provade att göra en sorts rättiksgratäng innan sommaren och den blev inte alls bra eller god. Men skam den som ger sig, eller hur! Jag tror att jag ska ge mig på ditt recept här en dag. Håll tummarna!

    Ha en bra dag!

      • NU har jag provat ditt recept, även lagt ut receptet på bloggen, och länkat till din blogg. Det var ju SUPER gott! Tur att jag provade i alla fall🙂
        Tack!

Leave a Reply

