LCHF-bakverk: Fortfarande inget för mig

Snart har Amy’s funnits på Fridhemsplan i ett år. Amy’s är ett café som redan från början alltid haft LCHF-alternativ och till dagens goda soppa som alltid serveras kan man få en bit brie istället för bröd. På senare tid har det bakats allt mer LCHF på Amy’s då efterfrågan blivit större. LCHF-bakverken läggs ut på Facebook och tar slut kort därefter. De är otroligt populära. På Amy’s kan man även köpa LCHF-produkter.

Igår satt jag med en vän och fikade på ett annat café och jag såg på Facebook att Amy just bakat en LCHF-rödbetsbrownie. Så vi åkte dit. När jag väl kom dit kände jag inte att jag ville äta en hel bit. Jag vet att jag lätt triggas av att äta bakverk även om det är LCHF och magen reagerar eftersom jag i stort sätt aldrig svävar ut utan bara äter det jag kommit fram till att magen blir lugnast och gladast av.

Men en liten smörblomma till kaffet köpte jag. Jag tänkte att jag måste ju provsmaka något av hennes bakverk i alla fall, det är ju inte varje dag man är på ett café där det serveras LCHF-fika och Amy’s ligger inte direkt runt hörnet för mig. Smörblomman var gjord på kokos, jordnötssmör och mandelmjöl doppad i mörk choklad.

Blev väldigt mätt på den lilla. Hade bara ätit lite kallrökt lax och majonnäs till lunch vid tolv och när jag kom hem vid åtta var jag fortfarande inte hungrig nog för att äta middag. Det är det positiva med LCHF-bakverk – man blir mätt på så lite och de innehåller inte en massa socker som gör att man blir sugen på mer och kan trycka i sig hur mycket som helst utan någon stoppsignal.

Men jag kunde konstatera – återigen – att det här med LCHF-snacks/efterrätt/fika inte är något för mig. Jag har verkligen vant mig av från det. Varit på caféer, kalas, middagar och haft fredagsmys otaliga gånger utan att varken känna behov eller lust att äta något sådant.  Fika för mig numera är te eller kaffe och mat är det enda jag vill och behöver få i mig.

Den lilla smörblomman var god men gjorde mig illamående – den lilla! Jag blev mätt men kände mig inte tillfredsställd för min kropp ville inte bli mätt på jordnötsmör och mörk choklad utan den ville bli mätt på riktig mat. Jag längtade efter att få äta mat. Men jag var för mätt och illamående för att få i mig något när jag kom hem. Jag hann alltså tina upp en torskfilé och åt inte middag förrän efter nio på kvällen. Min enkla och snabblagade middag bestående av torsk och blomkålsmos smakade så underbart gott. Sakta rann illamåendet av mig och jag kan igen skriva upp att liksom bröd är bakverk ett avslutat kapitel för mig. Jag har skapat mig nya kostvanor. Visst, jag har ätit mackor till frukost varje dag i nästan 20 år. Och visst, jag har alltid sett fram emot efterrätten istället för att njuta av maten. Och ja, jag har alltid sett kanelbullen som höjdpunkten under fikan med vännen istället för själva sällskapet.

Men det är 20 år av ett helt liv. Jag kan när som helst välja att ändra på det jag alltid gjort. Bara för att jag alltid gjort det behöver det inte betyda att jag måste fortsätta göra det. Jag kan välja att göra något nytt istället, något jag gärna alltid gör från och med nu för att må bättre. Och det är precis det jag valt och fortsätter att välja. Jag väljer det jag mår allra bäst av. För varje gång jag väljer det gör jag det till en ny vana. Vanor som om 20 år känns lika självklart som det en gång varit för mig att äta smörgåsar till frukost eller ta en bit tårta på kalaset. Redan nu, drygt ett år efter jag började med LCHF, känns en macka till frukost väldigt avlägset.

Leave a Reply

