LCHF-gröt

Den här helgen har jag varierat min frukost lite som ju för det mesta består av omelett eller äggröra. Ägg är för mig den optimala frukosten, så ägg har det blivit men i annan form. Gröt till exempel. Har nämligen hittat ett alternativ för gröt-älskaren. Jag själv var fullkomligt tokig i det förut så det är toppen att jag nu kan göra den här varianten som faktiskt är riktigt god och lik gröt – speciellt om man “maskerar” med kanel, grädde/mjölk, bär, nötter eller vad man nu gillar att ha till sin gröt. Jag kör med kanel och grädde.

“Gröt”
1-2 portioner
2 ägg
2 dl keso
smör
kanel
grädde

Blanda ägg, keso och en matsked grädde. Smält smör i en kastrull på svag värme och häll i blandningen. Rör om tills det blir den konsistens du vill ha på gröten. Servera med kanel och grädde. Om du vill kan du toppa med lite bär, nötter och en klick keso.

16 thoughts on “LCHF-gröt

  1. Pingback: Pannkaksfrukost à la LCHF | Johannas LCHF

  2. Vad spännande med keso i, jag har testat med både mandelmjöl och kokosmjöl tillsammans med kokosmjölk, men det här lät väldigt spännande!🙂

  3. Pingback: Tomtegröt | Johannas LCHF

  4. tack! släkten ska äta julgröt nu kan jag göra ett alternativ. men när du skriver “häll i*” ska man hälla i blandningen i varma kastrullen med smöret eller tvärtom?

  5. Idag efter en helt underbar långpromenix med hunden i strålande solsken blev jag sugen på att göra din gröt. Hade allt hemma, men måste säga att jag var skeptisk till smak och konsistens INNAN jag hade satt igång. När gröten väl var klar och jag smakade så blev jag superförvånad! Så himla gott! Något jag verkligen kommer att göra fler gånger både som frukost och kanske även mellis/kvällsgott.
    Tack!

  6. Det smakade gott men det separerade massvis med vätska. Hällde av två grr men det fortsatte att separera även när jag hällt över i tallriken.

Leave a Reply

