LCHF-knäckebröd

Igår kom jag över ett löjligt enkelt recept på LCHF-knäckebröd. Jag är ju förtjust i recept som inte kräver en lång inköpslista, som går snabbt och smidigt – och blir så mycket godare än man kunnat tro. Och detta receptet uppfyllde allt detta minst sagt!

Gjorde knäckebrödet medan jag lagade middagen och åt det till maten med några hyvlade smörskivor på – det var otroligt gott! Knapriga, perfekt salta och jättegod smak! Till och med brödälskarna i familjen gav det toppbetyg – och de är kräsna av sig. Riktigt kul!

LCHF-knäckebröd
6 st
1,5 dl skalade sesamfrön
1 dl riven ost
1/2 tsk salt
1 ägg

Blanda och bred ut tunt på bakplåtspapper. Grädda i ugnen på 175 grader i ca 15 minuter – men ha koll så de inte blir brända. Ta ut och skåra för bitar, vänd och låt torka på eftervärmen i ugnen. Hittade receptet här.

Kommer jag börja äta knäckebröd med mumsiga pålägg till frukost nu? Inte en chans! Det är ägg som gäller. För mig tillhör “frukostmackor” mina gamla matvanor. Idag har jag nya som jag mår mycket bättre av och som gett mig ett mycket sundare förhållande till mat och ätande.

Jag kände direkt vid första tuggan av knäckebrödet att något triggades igång i mig. Maten på tallriken hamnade ur fokus och det enda som fanns var brödet i min hand som var så gott och jag ville bara äta upp det men ändå inte för då skulle det ta slut och jag ville ha mer, mer, mer

Tankarna snurrade medan jag tuggade och vips var brödet i min hand borta. Jag övervägde att ta en till, men maten på tallriken var i stort sätt orörd. Så jag valde att detta brödet var ett smakprov och nu var det mat och endast mat som gällde. Jag åt min middag och njöt. Gladde mig åt att ha hittat ett toppenrecept på knäckebröd som jag kunde dela med mig av till er som vill och kan äta det utan problem. Men för mig gäller alltså det jag alltid sagt – det jag kan överäta väljer jag att inte äta alls.

Å andra sidan är jag imponerad över att jag kunde ta kontroll över situationen och faktiskt nöja mig med en bit och inte ta mer. Det är trots allt ett beteende som kan justeras om man bara nöter ett nytt beteendemönster. Men det tar tid och kräver mycket träning. Frågan är om det är värt det för att få äta en knäckemacka då och då.

12 thoughts on “LCHF-knäckebröd

  1. Fyy, vad jag känner igen mig i ditt ätbeteende. Jag försöker köra lchf, men sockerberoendet är stort och jag trillar dit om och om igen. Tänker dock inte ge upp, jag har 15 kilo som ska bort och jag vill hitta en livsstil som tar bort mitt sockerbegär. Lchf passar mig perfekt, inte minst för att jag i våras fick veta att jag inte tål gluten. Tack för alla fina matbilder, man blir inspirerad att laga och jag har provat flera recept med gott resultat!

    • Jag är övertygad om att du kommer lyckas, så ge inte upp, ha tålamod och låt det ta den tid det tar! På vägen kommer du lära känna din kropp, de mönster, impulser, situationer, triggers etc som präglar ditt ätbeteende. Jag jobbar som sagt fortfarande med att lära mig om hur jag funkar och hur/vad jag ska äta för att må mitt allra bästa och hålla vikten. Alltid finns nytt att lära och det bästa är att man bättre än någonsin på vägen!

      Lycka till och tack snälla för dina ord! Kram!

  2. Små steg i rätt riktning! Så glad för din skull! Jag skulle också överäta på det goda knäckebrödet! Måste också akta mig för sådant!
    Ha en toppen fredag vännen!
    Kram kram
    //Lana

    • Tack för dina alltid så upplyftande kommentarer. De gör mig lika glad varje gång!
      Ja, visst måste man akta sig. Sen jag åt det har jag haft lite svårare att kontrollera mina impulser – men som sagt, små steg ;)
      Hoppas du har en härlig helg! Kram

  3. Nu har jag bakat LCHF knäcket, verkligen enkelt och gott, men som ni säger, lätt att ta en till och en till. Får tillhöra undantagen, som all bakning, även om det är LCHF.

  4. Tack snälla för det receptet, verkligen supergott och lättbakat! Och tack för en fin blogg med bra recept. Ha en bra dag!

Leave a Reply

