LCHF-sylt

Inspirerad av Erika gjorde jag i helgen egen sylt. Det var superenkelt och inte behövs det socker för att få en god sylt, inte! Vi som inte äter socker känner naturlig sötma mycket starkare så det behövs inget sötningsmedel anser jag. Bären är naturligt söta och med lite äkta ekologiskt vaniljpulver blir det ännu godare. Tack Erika för tipset.

Mina favoritbär är hallon så det blev hallonsylt. Dock åt jag den inte själv utan serverade den till pannkaksfrukosten jag bjöd mamma på. Jag triggar för mycket på bär och i syltform skulle jag nog gå igång ännu mer då det påminner mig om mina gamla matvanor. Mackor med sylt var det absolut bästa jag visste (efter mackor med nutella)!

LCHF-sylt
Bär
Äkta vaniljpulver (ca 1 krm/100g bär)

Koka upp bären tillsammans med vaniljpulvret. Mosa bären med en gaffel och låt sylten koka ihop i några minuter tills den blir lagom i konsistensen. Låt svalna.
Recept från Erikas blogg.

3 thoughts on “LCHF-sylt

  1. Pingback: Pannkaksfrukost à la LCHF | Johannas LCHF

Leave a Reply

