Veckans matsedel

Den här veckan har jag och mamma komponerat ihop en matsedel för måndag-fredag tillsammans. Helgen lämnas som alltid öppen. Mamma lagar ofta middag till familjen och ersätter pastan/potatisen/riset med grönsaker på sin egen tallrik. Jag lagar nästan alltid min egen middag och ibland äter mamma av min mat istället eftersom det ofta blir två portioner och jag inte gör någon matlåda till jobbet. Så ser det ut för det mesta men när det funkar (beroende på vilket skift mamma jobbar) så planerar vi veckans middagar så det passar alla, delar inköpslistan och delar upp matlagningen. Det tycker jag är roligt!

Veckans matsedel ser ut såhär:

Måndag: Familjen åt falukorv – mamma med vitkål till. Falukorv är kanske inte den korv jag väljer att äta med tanke på innehållet så jag åt kokt fisk med skirat smör, riven pepparrot och broccolimos.

Tisdag: Köttfärssås med vitkålspasta. Jag kompletterade min tallrik med knaperstekt bacon och riven parmesan för att öka fetthalten. Tycker inte köttfärssåsen ger så mycket mättnad.

Onsdag: Fläskfilé med brysselkålsmos. Mamma är bra på fläskfilé så den fixar hon och jag moset.

Torsdag: Kycklingrullader med blomkålsmos. Jag fixar!

Fredag: Fiskgratäng. Mamma fixar!

Är mycket nöjd med matsedeln. Väldigt varierat och skönt att slippa tänka på inköp, mat och tillagning själv en vecka. Lägger mest krut på torsdagen. Ser fram emot det! Alla recepten kommer givetvis på bloggen senare.

8 thoughts on “Veckans matsedel

  1. Det låter väldigt gott! Jag brukade köra med veckomenyer för några år sedan, men har kommit av mig helt. Det skulle nog vara bra att börja igen, så tack för påminnelsen/inspirationen! Hälsningar, Anna

  2. Perfekt med veckomatsedel! Det gör jag också! Sedan är det så roligt att leta efter, planera och bestämma maträtter! Jag brukar göra det lite varje dag, kolla runt på bloggar, mathemsidor, mina matpärmar osv…. det är ju nästan som nån slags hobby… att planera maten…🙂
    Ha en fin kväll!
    Kram kram
    //Lana

    • Visst är det! Jag håller helt med🙂 Kollar också runt och lägger till fler recept på “favoriter” varje dag🙂 Sen när man sitter där och tänker “vad ska jag äta idag” så hittar man alltid något gott recept att testa!🙂

Leave a Reply

