Kycklingrullader med gräddsås och blomkålsris

Igår var det premiär för nya programmet Kockarnas kamp. Ska bli jätteroligt att följa! Jag hann inte se gårdagens avsnitt eftersom jag själv stod i köket och lagade mat för fullt, och som av en tillfällighet var det just Leif Mannerströms kycklingrullader som stod på menyn! OM de blev goda! Jag serverade dem med blomkålsris, perfekt till gräddsåsen!

Det var väldigt mysigt att laga mat igår. Persiljan plockade jag ute i trädgården. Det är lyx det! Jag bestämde mig redan från början att inte titta på klockan och stressa för att hinna klart till programmet utan laga lugnt och rofyllt, vara närvarande i det jag gjorde, ha skön musik på och göra en sak i taget (vilket är mycket lättare när man aldrig blir sådär panikhungrig). Jag hade hunnit äta framför programmet men jag har som regel att alltid äta vid köksbordet. “Mindful eating” är ett begrepp som verkligen kommit att betyda mycket för mig för att få bukt med överätande t ex. För mig är det också viktigt att verkligen njuta av maten. Efter middagen väntar ingen godispåse – det är maten som är min njutning och den ger jag min fulla uppmärksamhet från första till sista tuggan.

Leif Mannerströms kycklingrullader
2 portioner
4 st Guldfågelns tunnskivade kycklingfiléer
1 gul lök
1 pkt bacon
2 msk fransk senap
1 dl hackad persilja
5 dl kycklingbuljong (5 dl hett vatten + 2 msk kycklingfond)
1 dl creme fraiche
2 dl grädde
smör till stekning
salt och svartpeppar
grillspett

Strimla bacon och lök. Stek i smör tills de fått färg. Blanda i senap, persilja och salt och peppar. Lägg baconblandningen på varje filé och rulla ihop. Sätt i grillspetten så de hålls ihop. Bryn rulladerna i smör tills de fått färg. Koka upp 5 dl vatten och blanda i 2 msk kycklingfond. Tillsätt buljongen i pannan med kycklingen och låt puttra i 15 min. Ta ur rulladerna och häll i creme fraiche och grädde i buljongen. Låt koka upp, häll över i en kastrull och mixa med en stavmixer till en skummig sås.

Blomkålsris
1 blomkålshuvud
Salt

Riv blomkålen på rivjärnets grova sida. Koka upp vatten med lite salt och lägg i blomkålen. Låt koka i 10 sekunder och häll av i durkslag. Låt droppa av ordentligt. Salta lite lätt.

8 thoughts on “Kycklingrullader med gräddsås och blomkålsris

  1. Det fick bli söndagsmiddag här hos mig, verkligen gott. Jag hade hela kycklingbröst, som jag delade och bankade ut, lite pilligare, men det fanns hemma, annars enligt receptet. Mycket gott med blomkålsris till den goda såsen. Bra recept jag hittar här hos dig.

    • Kul att du tycker det! Precis, så kan man också göra🙂 Billigare och går säkert lika bra. Men det var rätt många i en förpackning så nu har jag frysen full med tunna kycklingfiléer. Lär bli fler rullader framöver. Ska bara hitta någon ny mumsig röra🙂

Leave a Reply

