Familjens vardagsmatsedel – anpassad till LCHF

Den här veckan har mamma återigen tagit papper och penna och planerat middagarna fram till helgen. För min del är det faktiskt rätt skönt att få vila från det lite grann eller åtminstone inte behöva planera, handla och fixa allt själv som jag gör när familjen äter för sig och jag lagar min egen mat. Mamma kommer laga maten men jag kommer stå för att byta ut tillbehören i rätterna till LCHF åt mig och mamma.

Tis: Pannbiff med gräddsås och potatis (broccoli)
Ons: Korvgryta med ris (blomkålsris)
Tor: Bacon och potatisbullar (blomkålsrösti)
Fre: Kött och pommes (rättikagratäng)

Det här är ett bra exempel på hur det kan se ut när man lägger om sin kost till LCHF. Det är egentligen inte konstigare än att man byter ut socker och stärkelse mot grönsaker och lägger till mer fett för att bli mätt. Jag kan tycka att LCHF-varianten på rätterna ovan känns bra mycket mer näringsrika. Jag känner inte att jag går miste om något genom att byta ut kolhydratrika tillbehör mot grönsaker. Äter som jag tidigare nämnt betydligt mer grönsaker i alla former nu. Att vissa säger att LCHF är en extremdiet förstår jag inte. En pannbiff med gräddsås och broccoli, vad är det extrema i det? Ja, jag tar lite mer gräddsås också men det är en naturlig gräddsås gjord från grunden och inte på ett pulver i en påse med en massa tillsatser och den gör mig mätt så jag slipper kvällsmackan sen.

Leave a Reply

