Utekväll och de små besluten

Igår hade jag en utekväll för ovanlighetens skull. Joshua Radin spelade på Berns. Kvällen började med en middag på Stockholms mig veterligen bästa restaurang med LCHF på menyn och faktiskt vet vad LCHF är för något. Deras mat är otroligt god – har ännu inte provat fisk eller kyckling så det får det bli nästa gång – men deras kötträtter är himmelska! De varierar menyn men alla rätter går utmärkt att beställa som LCHF och då är det inte en tråkig grönsallad man får istället för t ex potatis utan det är goda och omsorgsfullt tillagade grönsaker man får till. Extra sås har inte heller varit något problem att få.

Igår åt jag grillad kalventrecote med bacon och rödvinssky och till det fick jag smörstekta champinjoner och smörstekt blomkål. Väldigt gott! Det mättade perfekt och jag övervägde att ta en LCHF-dessert, men som sagt, jag var perfekt mätt och nöjd så varför fortsätta äta bara för att jag kan? Finns egentligen ingen mening i det även om man inbillar sig att det är trevligt att festa till det med en efterrätt. För mig innebär det bara att jag blir fortsatt småsugen och övermätt. Stå på en konsert i flera timmar med en överfull mage och dricka vin i kombination med att vara småsugen och kanske få för mig att äta nötter eller något sådant är båda omständigheter jag helst undviker! Så istället njöt jag av ett glas rött vin under konserten och blev inte hungrig förrän vi åkte hem eftersom det blev rätt sent.

Sprang in på Pressbyrån för att köpa en korv men de var slut. Det enda LCHF-vänliga som fanns var små förpackningar skivad ost och mini-bregott. Ostrullar är toppen mellanmål och jag hade definitivt kört på det om det inte vore för att jag konstaterat att det triggar mig att äta ost sådär. Jag kan ha ost i matlagning men äta den som den är blir för “snacksigt” för mig och jag har svårt att känna mig nöjd och sluta äta. Kokade istället ett ägg som mättade magen innan jag gick och la mig och vakande pigg i kropp och knopp trots knappt fyra timmar sömn.

För mig är de små besluten otroligt viktiga. De gånger jag ryckt på axlarna och tänkt “det här lilla kan ju inte ha någon betydelse i det långa loppet” så har jag efter det tänjt mer och mer på mina gränser jag satt för att förenkla mitt förhållande till mat och må så bra som möjligt. Det kan tyckas vara överdrivet att jag gav de två små körsbärstomaterna som låg på tallriken till vännen igår – men jag vet att körsbärstomater triggar mig och gör mig sugen. Gör jag inga undantag – inte ens små – så är det lättare att gå in med den inställningen i alla situationer och inte ens överväga ett avsteg. Det blir en självklarhet att alltid ta det beslutet som här och nu och framöver ger mig det bästa välmåendet och den bästa livskvaliteten. För mig innebär att slippa sug t ex enorm livskvalitet eftersom jag levt med att ständigt vara sugen på att äta vilket är otroligt tids- och energikrävande!

4 thoughts on “Utekväll och de små besluten

  1. De små besluten gör ju att man går på den rätta vägen och har lättare att hålla sig kvar på väge och inte trilla av…🙂
    Ha en toppen dag!
    kram kram
    //Lana

  2. Du är en sån inspirationskälla! Precis så vill jag också lära mig att tänka, men jag har inte kommit riktigt så långt än. Tack för tipsen iallafall🙂

Leave a Reply

