Spenatsoppa

Det blev ändrade middagsplaner idag så det fick bli att svänga ihop något. Mamma gjorde sig en omelett med skinka och purjolök och jag gjorde min favorit att ta till när man behöver en riktigt snabb, enkel och god middag utan att behöva tina upp något eller handla till extra.

I min frys finns alltid blomkål, broccoli och fryst spenat. Alla perfekta tillbehör som går snabbt att fixa och passar till allt. Har man en påse spenat i frysen har man dessutom alltid en jättegod soppa man kan laga till på ett kick. Så idag blev det att ta fram denna påse och rota lite i kylen efter något att piffa till den med (annars räcker det med grädde, salt, vitpeppar och muskot). Det jag svängde ihop soppan på idag vart riktigt gott och det kommer jag definitivt göra igen!

Spenatsoppa
Fryst spenat
Purjolök
Grädde
Kycklingfond
Smör
Salt, vitpeppar och muskot

Hacka purjolöken fint och fräs försiktigt med en klick smör i en kastrull. Häll i spenat och låt mjukna under omrörning på medelvärme. Tillsätt sedan grädde och ett par matskedar kycklingfond. Krydda med salt, vitpeppar och muskot. Låt småkoka ett tag och smaka ev. av med mer fond/kryddor. Servera soppan med ägghalvor.

4 thoughts on “Spenatsoppa

  1. Vad gott!
    Jag älskar spenat (tyvärr är jag ensam i familjen om det). Bra ide att alltid ha det i frysen, så jag ska se till att fylla på i tid för nästa gång. Har en spenatsoppa på kokning nu🙂. Slängde i en massa purjolök också!
    Ha det bra!/ Anna

  2. Pingback: Veckans mat | Johannas LCHF

  3. Pingback: Hemlagad soppa är perfekt vardagsmat | Johannas LCHF

Leave a Reply

