Gräddig blomkålssoppa med bacon och persilja

Nu till hösten är det så mysigt med soppa. Det är dessutom både enkelt, roligt och går att variera hur mycket som helst! Igår gjorde jag en blomkålssoppa som blev jättegod – tills jag rörde ner riven parmesan mot slutet enligt receptet. Skulle ha skippat det, helt klart. Inte så att den inte vart god för det vart den. Men jag älskar blomkål och smakade av soppan innan jag hade i osten och då var den helt perfekt! Tyvärr tog parmesanen över smaken från blomkålen. Är du mer förtjust i parmesan än blomkål så ska du absolut köra på det, men nästa gång kommer i alla fall jag göra denna goda, gräddiga blomkålssoppa utan ost!

Grundreceptet hittade jag här. Bytte bara dill mot persilja eftersom jag älskar persilja och vi har det ute i trädgården!

Blomkålssoppa
2-4 personer
1 blomkålshuvud
1 gul lök
5 dl vatten
2 msk kycklingfond
3 dl vispgrädde
Knaperstekt bacon
Persilja
Smör
Salt, peppar och cayennepeppar

Hacka löken fint och fräs med smöret i kastrullen. Slå på vatten och kycklingfond. Dela blomkålen i små buketter och lägg i kastrullen. Låt koka i minst 15 minuter eller tills de är mjuka. Klipp samtidigt bacon i små bitar och stek. Låt rinna av snabbt och lägg åt sidan till servering. När blomkålen är mjuk, slå på grädden och låt koka upp. Kör med stavmixern tills soppan är slät och smaka av med salt, peppar och cayennepeppar. Toppa soppan med bacon och persilja.

10 thoughts on “Gräddig blomkålssoppa med bacon och persilja

  1. Pingback: Hemlagad soppa är perfekt vardagsmat | Johannas LCHF

  2. Jaa va god! Hade 2, dl matlagningsgrädde istället för 3 dl grädde och det blev precis så gott jag hade hoppats!🙂

Leave a Reply

