Tager vad man haver

Den här veckan blir det mycket “man tager vad man haver” och det gillar jag verkligen! Är svag för enkla maträtter! Det blir alltid så överraskande gott när man svänger ihop en middag på det som finns hemma. Man har inga förväntningar men med små medel kan det bli hur gott som helst utan att behöva kräva pengar och tid. Så jag fokuserar nu på att laga middag på det jag har hemma helt enkelt och verkligen njuta av varje middag – vilket inte varit det minsta svårt hittills för oj vad gott det varit allting!

I måndags åt jag ju blomkålssoppan. I tisdags blev det faktiskt middag på stan. Ett hamburgerställe där jag beställde en hamburgare med extra cheddarost, bacon, extra bea och fick en jättefräsch sallad + coleslaw och rödkål till istället för pommes och bröd. Toppbetyg på det! Igår tinade jag två tunna kycklingfiléer för att göra kycklingrullader. Fanns både ost och salami hemma så det fick bli fyllningen. Till det åt jag gräddstuvad spenat och lite paprika. Ikväll får det bli en gryta – det är ju perfekt tager vad man haver-mat! Chorizo, paprika, resten av slanten purjolök, tror jag har lite färsk blomkål också, grädde, lite ajvar – något i den stilen! Recept på kycklingrulladerna kommer! Återkommer med resultatet av korvgrytan också.

Tills dess får ni ett recept på en annan korvgryta jag gjorde förra veckan som var jättegod. Receptet hittade jag här.

Korvgryta
3 starka tjocka korvar
1 pkt bacon
1-2 paprika
1 burk hela champinjoner (jag hade små färska som jag halverade)
1 burk krossade tomater
3 dl grädde
chillipeppar, svartpeppar och oregano

Skär korven i slantar och skär baconen i små bitar, bryn lätt, häll över grädden och krossade tomater, krydda efter behag. Lägg i grönsakerna och låt det puttra tills paprikan blivit så mjuk du vill ha den. Servera grytan med blomkålsris.

4 thoughts on “Tager vad man haver

Leave a Reply

