Frukostdags

Jag är van att äta frukost vid 5-tiden när jag jobbar så på helgmorgnar när jag går upp mellan 7 och 9 så är jag aldrig hungrig. Det tycker jag bara är skönt, att kunna pyssla med annat än frukostfix det första jag gör. Tar mig en långdusch och brygger mig en kopp av mitt helgkaffe från Bönor & Blad som för tillfället är ett kaffe med smaken irish cream – så god! Sen låter jag morgontimmarna krypa fram med levande ljus och mysig musik. Tar mig tid att läsa mina favoritbloggar och framför allt alla intressanta inlägg som under veckan publicerats på Kostrådgivarnas sida – rekommenderas!

Sen börjar hungern infinna sig sakta men säkert. Jag går inte efter klockan när det är dags för frukost utan jag väntar på att kroppen säger till. Ska känna hungern tydligt – då vet jag att kroppen är redo för en rejäl frukost som jag sen står mig på till middagen eftersom det brukar bli runt lunchtid jag äter min frukost på helgen.

Idag blev det en favorit till frukost. Omeletten som alltid är lika underbart god!

Johannas favoritomelett
3 ägg
“Skvätt” grädde, ca 1 dl
Smör
Salt och vitpeppar
Bregott

Konsistensen är viktig för att omeletten ska bli allra godast. Tänk pudding! Vispar samman ägg, grädde och kryddor. Steker omeletten i en liten panna så den blir tjock. Först på trean i runt 5 minuter. Lyfter kanterna och låter smeten ovan rinna in under då och då. Sänker till tvåan. Omeletten börjar stelna på undersidan, skrapar lite med stekspaden mot kanterna och lyfter för att mer löst ska rinna in så ovansidan hinner bli tillräckligt fast innan undersidan fått för mycket färg. Omeletten ska alltså inte få för mycket färg, bli torr eller för fast. Bara så den håller ihop. Då viker jag ihop omeletten. Den får gärna fortfarande vara på gränsen till lös på ovansidan. Till sist lägger jag på en STOR klick Bregott som får smälta ovanpå. Smöret som rinner ner på tallriken blir en god “sås” till omeletten.

One thought on “Frukostdags

  1. Pingback: Första advent | Johannas LCHF

Leave a Reply

