Mätt på mindre

Något man får erfara när man äter LCHF är att man blir mätt på betydligt mindre. Och håller sig dessutom mätt mycket längre. Mellanmål behövs inte längre! Min lunch skulle man kunna kalla mitt mellanmål eftersom jag äter så matig frukost som gör mig så pass mätt (i minst 8 timmar) att det räcker med något litet för att “fylla på” så mättnaden håller i sig till kvällen och jag inte ens då är sådär jättehungrig att jag måste småäta medan jag lagar middagen.

Men gamla vanor (i det här fallet portioner) sitter djupt och ibland (senast igår) får jag för mig att lassa upp en sån där bamseportion jag lätt kunde få i mig förut när jag åt t ex pasta eller pommes. Men det här var inte pasta utan det var “lchf-carbonara” – en väldigt fet sådan – och av bara farten lyckades jag på något vänster få i mig det mesta och blev riktigt äckligt mätt! Hälften av min portion hade räckt gott och väl för att göra mig mätt och nöjd! Man får lära sig att se på mat med nya ögon med LCHF. Det här med mängden är en sak.

3 thoughts on “Mätt på mindre

  1. Åh vad jag känner igen mig! Jag vet att om jag “bara” kunde lita på att jag faktiskt blir mätt av mindre portion så skulle jag inte bara må bättre utan också gå ner ivikt. Jag kämpar vidare och vet att snart så vågar jag lita på att mindre portioner räcker 😉

    • Vet precis vad du menar! Just det här att lita på att mindre portioner räcker. Men man är van vid mycket mat på tallriken då man ska fylla all tom yta med med ett stort berg sallad och gärna äta en brödskiva till också. Då ser en liten tallrik carbonara väldigt fjuttig ut men den lilla mättar så mycket mer!

  2. Det är verkligen svårt tycker jag. Fastän jag är så väl medveten om det, så blir det ofta för mycket ändå. Det hjälper förstås att ta mindre tuggor och äta långsammare. Det gäller bara att komma ihåg det när man sitter där med tallriken framför sig🙂.

Leave a Reply

