Frukostvanor

Idag steg jag upp runt 9-tiden och som alltid är frukost det första jag tänker på när jag går upp på morgnarna. Så har det alltid varit, skillnaden är att jag inte går raka vägen från sängen till kylskåpet och börjar plocka fram frukosten utan – på helger åtminstone – känner efter: Är jag hungrig? På vardagar behöver jag få i mig frukost innan jobbet så då blir det att jag äter frukost inom en halvtimme efter att jag vaknat, runt 5-tiden, och på något sätt har kroppen hajat det och är hungrig och redo för mat vid den tidpunkten.

Men på helgen ställer både jag och min kropp om till ett lugnare tempo och vet att morgonen är lång och att jag har all tid att äta frukost så det är ingenting jag behöver göra på stört utan jag kan vänta tills det verkligen kurrar i magen. Istället tar jag mitt morgonkaffe och njuter av det utan att samtidigt börja vispa samman omelettsmet och smälta smör i stekpannan. Idag hann jag gå ett varv med dammsugaren innan hungern väl kom vid 12. Eftersom jag äter frukost så pass sent på helger så blir det ingen lunch utan det räcker med frukost och middag. Väldigt skönt att på helgen bara behöva tänka på två mål mat, man får så mycket mer tid över till annat!

3 thoughts on “Frukostvanor

Leave a Reply

