Tar med mina principer dit jag åker

Apropå inägget tidigare, om att utgå ifrån sig själv och skapa egna sunda vanor, rutiner, principer och sätta gränser som är betydelsefulla för ens egna välmående så befinner jag mig just nu i ett hushåll där matvanorna skiljer sig mycket från de jag har hemma. Har bakas det mycket bröd som äts både till frukost och som kvällsmat. Däremellan äts en måltid som ofta domineras av stora lass potatis. Frukost äts när man vaknar. Lunch någonstans mitt på dagen och senare på kvällen blir det som sagt kvällsmackor.

Jag gör mitt bästa att ta med mig mina principer vart jag än är, vad jag än gör. Om det självklara är att alltid välja det man mår bäst av så är det inga konstigheter att utgå ifrån sina principer oavsett. Så jag utgår ifrån de matvanor jag har hemma även här. När jag kom ner på morgonen var frukosten framdukad. Som ni vet äter jag inte frukost förrän vid tolvtiden när jag är ledig vilket jag är nu, så jag hoppade över frukosten men njöt av morgonstunden, sällskapet och en god kopp kaffe. Sen tog jag en härlig höstpromenad som jag inte hade orkat göra om jag tryckt i mig frukost i en redan mätt mage.

Klockan är halv ett och hungern har fortfarande inte kommit så jag skjuter på frukosten, alternativt hoppar över den om det hinner bli dags för lunch (ersätter potatisen med grönsaker och sås som jag sett till finns).

Hur kommer det sig att man på lågkolhydratskost utan problem kan hoppa över frukosten när man ju alltid fått höra att det är dagens viktigaste måltid? I det här inlägget lyfter min vän Madeleine fram Jonas Bergqvists förklaring på det.

Jag har själv haft svårt att acceptera att jag inte är hungrig när jag vaknar eftersom jag är uppväxt med att äta frukost är det första man gör på morgonen och så har jag alltid varit en frukostälskare så det var lite motigt i början att skjuta upp favoritstunden – men samtidigt är det ju mer tillfredställande att äta när man är hungrig!

Nu tycker jag dessutom att det bara är positivt att inte gå raka vägen från sängen till kylskåpet. Jag älskar att brygga mig en kopp kaffe (dagens godaste kopp) och njuta av bara den. Ta en morgonpromenad på “tom” och lätt mage. Fräscha upp mig. Ägna morgontimmarna åt att i lugn och ro läsa bloggar, titta på missade programavsnitt från veckan som gått och liknande man inte tar sig tid att sätta sig och göra när dagen “kommit igång” ordentligt. Hungern kommer så småning om och då äter jag med god aptit och ser till att ha en mysig frukoststund oavsett klockslag.

2 thoughts on “Tar med mina principer dit jag åker

  1. Läste med intresse Jonas Bergqvists förklaring. Jag hoppar över frukosten för det mesta, men har tagit grädde i kaffet på morgonen. Skall försöka hoppa över detta och ta kaffet svart så att inte fastan bryts. Jag tränar inte, men promenader blir det emellanåt. Som vanligt, roligt att få ta del av dina tankar.

    • Tack, det är alltid lika kul att få respons! Visst var det intressant? Ja prova det, för mig räcker det som sagt med en kopp kaffe. Väntar man lite så känner man att man faktiskt inte behöver få i sig något så fort man vaknar. Men morgonkaffet är ju ett måste! Roligt att höra från dig igen Maggie! Hoppas du får en bra helg.

Leave a Reply

