En efterlängtad helg

Från ett hushåll vars matvanor på flera sätt krockar med mina, till att åka vidare till en person som jag faktiskt lärde känna genom just maten. Madeleine äter inte bara LCHF utan har även kämpat med samma magproblem som jag och vi har likvärdiga känslor och beteendemönster kring mat. Det är betydelsefullt att ha personer i sin närhet som förstår en. Inte minst är det så inspirerande att prata med personer tänker likadant kring hälsa, kost och träning.

Ikväll åker jag ner till Kalmar för att bo hos henne till på måndag. Helgen inleder vi med fredagsmys i form av tacogratäng och rött vin och imorgon åker vi till Växsjö för att se en föreläsning med Kostdoktorn och Jonas Bergqvist! Vi lyssnade ju på Kostdoktorns föreläsning på LCHF-campingen i Säffle i somras tillsammans, men man kan aldrig få för mycket av hans klockrenhet. Jonas föreläsningar har jag aldrig sett så det ska bli riktigt, riktigt spännande!

3 thoughts on “En efterlängtad helg

  1. Hej, jag känner igen mig väldigt mycket i dina ord. 22årig tjej som gått från anorexi till flers års hetsätning (pga sockerberoende). Äter sedan 4år lågkolhydratkost och är normalviktig, aningen större. Angående träningen, för mig är träningen bara en stor stress. Känner du dig nöjd med kroppen nu fast du inte tränare? Vad är din inställning till att inte träna? Vore kul att se bild på dig!

    Tack för en otroligt inspirerande blogg!

    • Hej Mikaela. Jag blir glad att du ville höra av dig, givetvis inte lika kul att höra vad du fått gå igenom. Hoppas att lågkolhydratskosten har hjälpt dig att få kontroll över sockerberoendet!

      För mig har träning också inneburit mycket stress och press. Har så många gånger bestämt mig att träna ditt eller datt, göra si eller så, så många gånger i veckan och så vidare. Men när jag har haft inställningen att jag “måste” träna så har det handlat om att jag tror att det skulle göra min kropp snyggare. Och kanske skulle det göra det, men idag har jag en helt annan syn på vad skönhet är. Jag har inget kroppsideal utan ser att alla kroppar är unika och speciella – och äkta skönhet kommer inifrån och människor som utstrålar livsglädje är vad jag tycker är vackert. En vältränad kropp kan vara jättesnyggt men jag älskar inte att träna så mycket att jag skulle kunna bli så vältränad och hålla mig sådan. Det finns andra saker jag älskar mer och ägnar mig mer åt istället. Således har jag ingen fitnesskropp men jag är väldigt nöjd med min kropp ändå. Den är frisk och den är en behållare för det allra finaste på mig vilket är min insida!

      Men träna gör jag. Ibland. När jag känner för det. När jag har lust! Jag promenerar ofta för att jag älskar det. Ibland blir jag sugen på att jogga när jag är ute och powerwalkar och då gör jag det. Ibland tar jag stavarna för att jag tycker det är roligt. Ibland vill jag träna yoga. Då gör jag det. Ibland lägger jag mig ner på golvet och kör plankan bara för att det är en sån härlig känsla efteråt. Men jag tränar aldrig för att jag måste. Det har jag försökt med så många gånger och det gör mig bara stressad att planera in vissa dagar i veckan för en aktivitet jag kanske inte alls är sugen på eller har tid med när dagen väl kommer.

      Jag kan absolut ordna en bild. Antar att du menar lite mer helkroppsbild eftersom jag ju har ett porträtt i sidomenyn?

      • Tack för att du tog dig tid att svara. Ja, precis det skulle va kul att se hela dig! :)Supernöjd med svaret och så sund inställning! Kommer att lägga dina ord på minnet nästa gång jag planerar en hel månads träning i kalendern för att sedan få sudda, sudda och sudda.. För utan regler kan man ju inte misslyckas…

        Tack igen.

Leave a Reply

