D-vitamin, havsluft, höstfärger, vin, underbar vän, levande ljus, morgonmys, cykel, Kostdoktorn, LCHF-mat, träningsinspiration. Helgen sammanfattad.

Och nu den lite längre sammanfattningen.

Det här var verkligen en semester i min smak! Bokstavligt talat med tanke på maten. Men även att ha semester såhär på hösten. Jag älskar ju hösten och de här dagarna har gett mig mer än mina semesterveckor i somras tillsammans. Har verkligen njutit av varenda sekund!

Maten har ju verkligen varit en enkel historia eftersom jag och Madeleine båda äter LCHF och våra rutiner har verkligen synkat så det har blivit kaffe som start på dagen, sen en senare frukost och på kvällen middag. Under lördagen då vi var på föreläsning i Växjö i stort sätt hela dagen gick vi utan mat i tio timmar utan att vara vrålhungriga när vi satte oss på O’Learys i Kalmar och beställde varsin biff med bea och sallad. Vi har lagat två goda middagar tillsammans också. I fredags en tacogratäng som var den godaste jag ätit och i söndags gjorde vi fläskfilé i ugn med en baconsås. Mycket rött vin har det blivit också. Bland annat Per Morbergs vilket var riktigt gott, en ny favorit!

Eftersom vi bara ätit frukost och middag så har vi kunnat vara ute och fara på dagarna utan att behöva tänka på mat. I söndags cyklade vi till havet, njöt av solen och trädens vackra färger, promenerade till slottet och tog en fika i stan (ett plus är att det är billigt att fika LCHF, man nöjer sig med en kaffe/te).

Föreläsningarna med Andreas Eenfeldt (Kostdoktorn) och Jonas Bergqvist återkommer jag till i senare inlägg. De handlade såklart om LCHF men också om rörelse/träning vilket är det område jag kanske har “mest” att utforska när det kommer till hälsa. Jag kan säga att Jonas överträffade mina förväntningar. En underbar föreläsare och eloge till honom för att han lyckades fånga mitt intresse så starkt trots att träning som sagt aldrig varit nummer ett för mig. Vågar säga att det var första steget till en mer aktiv Johanna som inte bara äter sig smal och välmående utan också låter träningen tillföra sitt.

2 thoughts on “D-vitamin, havsluft, höstfärger, vin, underbar vän, levande ljus, morgonmys, cykel, Kostdoktorn, LCHF-mat, träningsinspiration. Helgen sammanfattad.

  1. Jag skulle också vilja lyssna till Kostdoktorn live, härligt med läkare som vågar tala sin mening. Jag älskar väl inte hösten längre på samma sätt som när jag var ung, utan nu är det våren, sommaren och ljuset som passar mig bäst. Det hänger ihop med åldern, i alla fall för mig. Jag tycker abslut att du skall börja träna, men tag det med måtta. Jag har i all fall märkt att om man är en överätare, så gör man också andra saker med råge, det hänger ihop på något vis. Tränar jag blir det gärna för mycket. Tror att du med din klokhet tänker på detta. Fast jag är ingen överkonsument av alkohol. I dag blir det din omelett med brie till lunch, smakfull och mycket god.

    • Det tycker jag du ska försöka göra någon gång! Han är klockren i allt han säger verkligen.

      Jag tycker också om ljuset men mörkret under de här årstiderna gör det möjligt att njuta av levande ljus inomhus vilket jag älskar. Älskar att skapa värme, ljus och mysig stämning när det känns ruggigt, mörkt och kallt.

      Jag vet vad du menar när det gäller träningen. Brukar aldrig bli så att jag tränar för mycket, men däremot att jag går ut för ambitiöst och så blir det inte av alls. T ex vill jag hemskt gärna börja yoga regelbundet. Men jag har alltid sagt typ “varannan dag” och det har jag inte haft ork/tid/lust med så då har jag struntat i det helt. Den här gången ska jag prova att ha målet EN dag i veckan. Sen naturligtvis annan träning utöver men också det med måtta precis som du säger. Små steg.

      Så gott! Jag älskar brieomelett! Hoppas du får en bra dag!

Leave a Reply

