En bra start på dagen behöver inte vara frukost

Under min långhelg hos Madeleine i Kalmar startade vi dagen inte med att börja göra i ordning frukost utan sätta på kaffebryggaren och tända ljus i hela lägenheten. Sen njöt vi av ett par koppar kaffe antingen med musik och lite småprat eller Nyhetsmorgon. Hungern fanns inte utan smög sig på senare, precis som den gör för mig på helgen då jag också väntar med att äta frukost till 11-13-tiden.

Det är ett väldigt behagligt sätt att starta dagen på tycker jag. Inte fylla på med en massa mat det första man gör utan låta kroppen vakna och själv tala om att det är dags. En mjukstart där man bara sitter med sin kaffekopp och är i stunden eller tar en skön promenad. Fokuserar på att mata sig med positiv energi istället. Det är det viktigaste sättet att börja dagen på, med positiv energi. Frukost behöver man inte direkt. Provar man upptäcker man att den riktiga hungern oftast kommer senare, när det är kroppen som signalerar den och inte huvudet.

Det varierar mycket när jag blir hungrig på morgnarna. Jag kan alltid äta det första jag gör eftersom jag alltid gjort så. Det är en gammal vana som sitter i. Men nu när jag vet hur det känns i mig när det är kroppen som talar om att det är skulle sitta bra med lite frukost så väntar jag hellre på den känslan! Läs mer om varför man på lågkolhydratskost inte behöver starta dagen med att äta frukost.

Jag har haft svårt att skjuta upp frukosten på vardagar när jag jobbar eftersom att jag går upp strax innan 5 och är på jobbet vid 7-tiden. Har inte haft något alternativ annat än att se till att få i mig frukost hemma innan jag åker till jobbet. Min frukost består alltid av äggröra eller omelett och att göra det på jobbet har känts som ett projekt.

På helger sträcker sig mina morgnar fram emot 13-tiden – jag mjukstartar verkligen dagen och tar det väldigt lugnt. Men på vardagar är min lugna morgon bara till 8 då resten av kontorspersonalen dyker upp och dagen “tar fart” på riktigt. Då blir jag hungrigare och kan alltså inte hoppa över frukosten helt som jag kan på helger. Så någon frukost behöver jag, men ibland känns det lite motigt att äta den klockan 5 på morgonen.

Men nu har jag hittat en smidig lösning. Har tidigare tagit till ett enkelt recept på microomelett när jag haft lite tid på mig och ändå velat få min frukostomelett. Så det jag gör är helt enkelt att blanda ihop äggsmeten hemma och ta med till jobbet i en flaska. Sen har jag sett till att jag har ett bregottpaket i kylen på jobbet. När hungern väl kommer tar det  3 minuter att fixa frukosten.

2 thoughts on “En bra start på dagen behöver inte vara frukost

  1. Så sant! Jag har också gjort så på sistone – låtit kroppen bestämma när det är dags för mat. De flesta morgnar blir det ingen frukost, men ibland är jag ganska hungrig och då blir det oftast ägg i glas. Man blandar ett löskokt ägg med en klick smör och kryddor i ett glas. Lätt, jättegott och mättande. Det funkar bra som mellanmål också förstås.
    Ha det bra!
    Kram,
    Anna

Leave a Reply

