Träningslust

Vikten har aldrig haft någon större betydelse för mig eftersom jag alltid har varit normalviktig. Några kilo hit eller dit gör inte så stor skillnad. Åtminstone inte blotta ögat. Men det märks på kläderna och känslan. Jag har aldrig och kommer aldrig att känna mig något annat än smal. Men jag har känt mig mer eller mindre slank, fit, smidig, smärt, slimmad och så vidare. Skillnaden (känslan) är till exempel väldigt stor för mig nu jämfört med för ett par år sedan.

Jag glömmer aldrig när jag stod i provhytten på Sisters och skulle prova en kjol. Storlek 38 hade jag haft som mest men det fick jag inte på mig. Jag hade inte tränat på väldigt länge och slarvat mycket med maten, ätit både godsaker, godis och skräpmat så att jag gått upp lite var kanske inte så konstigt. Men när jag fick hämta större storlekar tills jag till slut fick på mig en storlek jag inte kunde greppa att jag faktiskt kommit upp till, då insåg jag att det gått för långt. Det syntes inte så mycket i spegeln. Men uppenbarligen hade något hänt till följd av en dålig livsstil och det landade i mig att jag inte ville känna som jag gjorde. Jag kände att jag hade en smal – men ohälsosam kropp som långsamt rörde sig i helt fel riktning.

Det var ingen ytlig önskad om att få en perfekt kropp för jag har aldrig värdesatt ytlig skönhet utan tyckt att det är insidan som gör en människa attraktiv. Men jag kände att det var dags att ta hand om kroppen efter år av arbete med enbart den själsliga hälsan. Precis som jag slutat tanka själen med negativa tankar så behövde jag sluta tanka kroppen med skräp och istället ge den vad den behöver för att må bättre och som en bonus se bättre ut!

Det tog lång tid för mig att komma fram till vad som fick just min kropp att må allra bäst – strikt lågkolhydratskost. Innan jag bytte min kost till LCHF hade ingenting hänt på ett år trots att jag ätit “som man ska”, inte låtit någon godsak slinka ner och tränat regelbundet. När LCHF gav mig välmåendet jag drömt om men nästan gett upp vid det laget, -6 kg på vågen och en slankare figur i spegeln så trappade jag ner på träningen. Det var skönt att slippa känna pressen att träna. Jag slutade aldrig att röra på mig. Promenerar en hel del och kan jogga en bit om jag känner för det. Men mer än så har jag varken känt behov eller lust att göra.

På senare tid har träningslusten dock börjat smyga sig på. Det märks bland annat genom att jag börjat läsa träningsbloggar och kikat på böcker med träningsinspiration. Känner inte den där stressen över att komma igång med träningen igen, utan blir mer sprallig, glad och peppad när jag tänker på det. Det är så det ska kännas! Det välmåendet jag tidigare desperat strävade efter med min träning har jag fått genom kosten. Nu vill jag träna för att det är kul och för att det säkerligen skulle ta det här välmåendet till en ännu högre nivå. Att få inte bara känna utan kanske även se resultat sporrar mig också. Med utgångsläget att jag trivs med den kropp jag har idag kan jag se fram emot att bli mer vältränad utan att känna någon press, bara rent nöje.

I helgen kände jag mig redo för berömda måndagen man ska “komma igång”. Har gym på jobbet men har som sagt aldrig känt mig inspirerad att utnyttja det men igår var jag verkligen laddad när jag klev in på gymmet och körde igång. Ett pass på 40 minuter blev det. Otroligt tungt men jag matade hela tiden mig själv med positiva tankar om att det kommer bli lättare för varje gång (istället för att “tänka ner” energin genom att fokusera på hur jobbigt det var just där och då). Efter passet belönade jag mig med att ta mig tid att basta och sedan promenera hem i regnet som en svalkande avslutning.

Idag har jag underbar träningsvärk och längtar redan till morgondagens träningspass! Jag ska ge mig själv två veckor att komma in i det här. När jag bytte kost behövde jag kunskap, inspiration och rutin. Samma ingredienser tror jag på när det gäller träningen. Så två veckor att få rutin på det. Fortsätta läsa, lära och inspireras. Nu kör vi!

2 thoughts on “Träningslust

Leave a Reply

