Mejerifria veckan – Positiv effekt: Överäter inte!

Som jag skrev i inlägget innan så äter jag mejerifritt just nu. Jag börjar med en vecka och ser hur det funkar och om jag märker någon skillnad. Sedan kommer jag antagligen att börja använda grädde igen då jag tycker att grädden underlättar matlagningen – blir gott och fett, men mindre än jag gjorde innan och se om kokosmjölk kan ersätta i en del rätter.

Den främsta fördelen jag upplevt med att inte ha grädde/ost i maten är att jag inte överäter. Jag kan mycket lättare lägga ner besticken och sluta äta när jag är mätt. Jag kan skjuta ifrån mig tallriken och känna mig helt nöjd fast det ligger mat kvar. Är det däremot gräddsås skrapar jag alltid rent tallriken utan att reflektera över om jag är mätt. Eller broccolimos med mycket grädde och ost i, då kan jag ofta fortsätta sleva i mig fast jag är på gränsen till illamående och moset växer i munnen. Gratänger tar jag nästan alltid flera portioner av fast en räckte gott och väl.

Ibland äter jag upp moset/såsen/gratängen innan jag börjar äta av det jag har till, lax till exempel, bara för att det är så gott och jag vill äta upp det innan jag blir mätt, för lax kan jag lämna kvar, det kan jag inte med det andra. Det blir lätt att jag hetsar i mig maten för att jag vill äta upp allt innan mättnaden kommer ikapp mig. Det slutar ofta i att jag överäter och blir övermätt. Möjligen finns ett samband med att jag gör detta med mat som innehåller grädde, creme fraiche eller ost.

Jag vet inte men jag har i alla fall alla dessa tre mejerifria dagar lämnat kvar mat när jag varit mätt. Jag har inte stressat i mig maten. Och jag har aldrig känt mig övermätt. Det har hänt att jag känt efter senare om jag är hungrig för att jag inte är så mätt som jag brukar vara utan mer behagligt nöjd bara. Men jag har kunnat gå och lägga mig på kvällen utan att vara hungrig – och framför allt utan att vara sugen på att trycka i mig några ostrullar som jag brukar vara (fast jag är mätt). Nej, inget sug och inget överätande. Mycket positivt!

Sen har vi frukosten. Ja ni vet ju vad min favoritfrukost består av. En riktigt gräddig, tjock och lite lagom lös omelett med en massa smält bregott på. Den kan jag säga att jag saknar. Men vad jag inte saknar med den är hur jag slänger i mig den för jag vet att jag egentligen alltid blir mätt efter ungefär hälften men bara måste äta upp för att det är så gott och jag kommer behöva vänta ett heeelt dygn innan jag får äta det igen. Inte en bit får gå förlorad. Så jag tuggar utan avbrott tills hela omeletten är uppäten och först då reflekterar jag över hur jag känner mig – just det – överfull.

Det jag har ätit till frukost istället för omelett den här veckan är en annan favorit, äggröra med bacon i. Smakar lite mer ägg än när jag har grädde i smeten men ägg och bacon är ju en väldigt god kombination så smaklökarna har inte klagat alls.

10 thoughts on “Mejerifria veckan – Positiv effekt: Överäter inte!

  1. Vad kul att du redan märker av positiva effekter!🙂 Jag håller med, man överäter inte mejerifrimat…🙂
    Ha en fin dag!
    Kram kram
    //Lana

  2. Jag äter också mejerifritt och har gjort det ett tag nu🙂 men jag använder smör och ost.
    Jag är som du beskriver dig själv, jag är typ beroende av ost! En ostrulle med bregott kan jag äta hur mycket som helst även om jag egentligen är mätt! Får försöka ha uppehåll med osten ett tag men det är verkligen svårt!

    • Ja, ost är jag nog mest känslig för. Just för att man kan äta som den är och det är det som blir farligt för mig, plockandet. Undviker att äta allt som går att plocka med händerna🙂 Sen att mejerier gör maten god på ett sätt som gör det svårt att sluta äta är något jag får se upp med framöver. Med den medvetenheten jag fått efter den här veckan utan mejerier tror jag det blir lättare att hantera när jag börjar äta det igen – dock betydligt mer begränsat!

  3. Har inte tänkt på att det kan vara grädde o dyl som triggar överätning, har mer trott att jag överätit protein. Men jag känner sååå igen mig i din beskrivning! Måste nog fundera på att se om det är så för mig oxå. Fast motvilligt – känner redan hur o-kul det skulle vara att dra in på mejerierna. Vilket väl är ett tecken på att det inte är helt sunt 😞

  4. Vilket kanonbra inlägg! jag äter lchf men försöker att dra ner på mejerierna, pga IBS men jag känner igen mig så i din beskrivning! tack!

Leave a Reply

