Övning ger färdighet

Det har blivit mycket bearnaisesås den här veckan och i fredags lyxade jag till det med att köpa en egengjord från Södermalms saluhall. Lallerstedts bea jag tidigare utnämnde som min favorit borde inte ens få kallas bea i jämförelse. Det var en liten aha-upplevelse, det är alltså såhär en riktigt god bea ska smaka. Känner att det är dags för ett nytt försök att få till en egen. Förutom att man slipper alla tillsatser i de färdiga så kan man ju göra sin egna bea så att den blir som man vill ha den. Mycket dragon var det i den jag köpte vilket verkligen föll mig i smaken.

Och övning ger faktiskt färdighet, som det här med att få till gott kött vilket jag haft väldigt svårt för. Alla misstag från att krydda för lite till att steka för länge har jag gjort. Men igår blev ryggbiffen verkligen perfekt! Med bearnaisesåsen jag hade kvar från i fredags och ångkokt broccoli blev middagen himmelskt god!

Jag tog ut köttet ur förpackningen och lät det ligga i rumstemperatur i en timme innan tillagning. Använde en gjutjärnsstekpanna istället för teflon då den håller och tål hög värme bättre. Kryddade generöst den här gången med havssalt och nymalen svartpeppar. Hade spisen på högsta temperatur och väntade tills smöret började osa innan jag la ner köttet. Saltade och pepprade och öste fett på den råa sidan. Lät biffen bara steka någon minut på varje sida. Drog pannan av spisen med köttet i och lät stå i ytterligare någon minut.

4 thoughts on “Övning ger färdighet

  1. Hej Johanna!
    Vilken fin blogg du har! Med härliga och inspirerande recept.
    Jag känner igen dig. Visst var du och lyssnade på en föreläsning Lina och jag höll i slutet på augusti?
    Sköt om dig.

Leave a Reply

