Slutsats efter den mejerifria veckan

Min mejerifria vecka är ju över men de positiva effekterna har motiverat mig till att skära ner på mejerierna. Inte använda dem lika ofta och i lika stor mängd. Men ikväll blir det faktiskt min första middag på länge med gräddsås då jag ska äta köttbullar och blomkålsmos. Jag kommer kontrollera att jag inte tar för mycket sås och vara extra lyhörd på när jag äter för att jag inte är mätt än och när jag äter för att det bara är gott.

Det är den betydande skillnaden jag upplevt när jag uteslutit mejerier, att jag äter mycket mindre portioner. Jag lägger inte upp mer på tallriken än jag vet att jag blir mätt på, och jag lägger ner besticken och slutar äta om jag är mätt fast det finns mat kvar. Det har jag mycket svårare för när det är något gräddigt, krämigt eller gratinerat. Att jag inte överätit upplever jag ha förbättrat min aptit och mina hunger- och mättnadskänslor vilket varit mycket positivt.

Nu när jag upplevt skillnaden så har jag blivit mycket mer medveten om hur jag fungerar och kan därmed lättare identifiera och stoppa impulsen att upprepa samma mönster. Det finns sådant jag helt enkelt väljer att inte äta alls om de triggar mig men mejerierna tänker jag kämpa för att få ett sundare förhållande till – om än mer begränsat.

Utöver detta har jag gått ner knappt ett kilo på en vecka, men jag tror även det handlar om att jag äter mindre portioner och inte mejerierna i sig.

2 thoughts on “Slutsats efter den mejerifria veckan

Leave a Reply

