Koll på grädden

Jag uteslöt mejerier (förutom smör) helt under en vecka. Den stora utmaningen då var att hitta goda, lättlagade rätter då jag i princip förlitat mig på framför allt grädde. Mitt stående matförråd har alltid bestått av i huvudsak ägg, smör och grädde. Det har jag inte klarat mig utan helt enkelt. Men det var inte så svårt som jag hade trott. Grönsakerna fick ta mer plats och smak. Istället för sås på creme fraiche och grädde blev det smörbaserad sås och majonnäs – men jag vill lära mig att göra dessa själv eftersom jag helst inte köper färdiga. Det är därför jag tyckt gräddsås varit så smidigt men nu är det hög tid att bredda mina såskunskaper lite!

Nu utesluter jag inte mejerierna helt men jag använder dem betydligt mer restriktivt. Jag trodde inte det men efter bara en vecka utan dem har jag dragit mig för att använda dem igen. Utan att egentligen ha planerat det gjorde jag blomkålsmoset utan grädde, tillagade spenaten med smör och kryddor men lät bli att stuva den på slutet och jag har fortsatt att göra min frukostäggröra på bara ägg och piffat till den med fräscha grönsaker, bacon, grillad kyckling, majonnäs med mera.

Jag kommer fortsätta äta mejeriprodukter. Skillnaden är att jag har koll på hur mycket (eller lite kanske jag ska säga numera). Framför allt mängden grädde har jag insett var något som lätt drog iväg. Grädde innehåller dessutom 3 g kolhydrater per dl så jag har nog underskattat vilken daglig nivå jag legat på.

Räknat ut att jag kom upp i minst 10 g kolhydrater varje dag bara på grädden förut. Jag hade mycket grädde i min omelett till frukost, tillagade nästan alltid grönsakerna med grädde – stuvning, mos eller gratäng och så gräddsås på det. Och ni vet ju vid det här laget hur förtjust jag är i sås så jag lagade alltid sås för minst två – och åt upp all själv. Jag har verkligen inte reflekterat över detta tidigare.

4 thoughts on “Koll på grädden

  1. Grädde innehåller det jag brukar kalla dolda kolhydrater. Som du säger så blir det lätt “ganska mycket kolhydrater” om man vill ligga på en strikt nivå. Det är tyvärr sällan man bara använder en halv deciliter. Det blir ofta en eller två och då drar det iväg…

    Till mos och spenat använder jag istället oftast lite riven ost. Det binder rätt bra också.

    /Tommy

  2. Pingback: Efter tre mejerifria veckor har det hänt en del | Johannas LCHF

Leave a Reply

