Gott mos perfekt till fisk

Igår provade jag blomkålsmos på nytt vis. Hittade receptet hos Erika och blev så nyfiken att jag inte kunde vänta på att få testa det utan stack iväg och handlade samma dag. Jag har en massa lax i frysen att äta upp och till det kunde inte moset ha passat bättre! Jag har nästan tröttnat på blomkålsmos, därför är det kul att prova nya varianter. Det kommer bli mer av det framöver. Finns ju hur mycket gott som helst man kan smaksätta med och blanda i.

Blomkålsmos med kräftstjärtar och dill
1 blomkålshuvud
0,5-1 dl grädde
Smör
Kräftstjärtar
Dill
Salt och vitpeppar
1 äggula

I grundreceptet tillagas blomkålen i micron men jag gjorde som jag brukar. Kokade blomkålen mjuk i vatten. Hällde av vattnet och tillsatte grädden, knappt en halv dl då jag som ni vet försöker hålla igen på grädde. Lät den koka in och klickade i två stora smörklickar. Körde med stavmixern till mos och kryddade med salt och vitpeppar. Grovhacka sedan kräftstjärtarna och rör ner i moset tillsammans med dillen. Jag tog både mer kräftstjärtar och dill än i grundreceptet. Rör sist ner äggulan och blanda ordentligt. Lägg upp moset i muffinsformar och tillaga i ugnen på 200 grader i 20 minuter.

6 thoughts on “Gott mos perfekt till fisk

  1. Jag har också tröttnat på blomkålsmos, har hellre tillagat blomkål, lätt kokt med smör. Detta låter spännande, skall prova. Kan nog vara gott till all fisk. Bra tankar om grädden, som är lätt att överdosera.

  2. Pingback: Veckomatsedel | Madeleinestedt

Leave a Reply

