Efter tre mejerifria veckor har det hänt en del

Jag är inne på min tredje mejerifria vecka nu och det känns otroligt bra. Ska säga att jag använder det ibland om jag måste, men ytterst lite, aldrig mer än 1 dl grädde en och samma dag till exempel vilket är stor skillnad till hur mitt intag såg ut tidigare. Som jag berättat i ett annat inlägg så kom jag upp i minst 10 gram kolhydrater per dag bara på grädden jag åt.

Målet har varit att minska portionsstorlekarna och få kontroll på överätandet vilket jag lyckats med. Det har jag upplevt varit mitt största problem i relation till mat- och ätvanor men utan mejerierna har det inte ens varit svårt att lägga ner besticken och “förklara måltiden avslutad” när jag är mätt och belåten. Har fått bättre aptit och tydligare hunger och mättnadssignaler. Utöver detta har jag gått ner tre kilo. Som ni kanske minns trillade jag ner i sockerträsket i somras och gick upp 4 kilo. De har sedan envist hängt kvar fram till nu, trots att jag efter semestern började äta strikt LCHF igen. Jag bryr mig inte om några kilon hit eller dit men det är oerhört kul att känna att kläderna sitter så mycket bättre!

I och med att jag utesluter mejerier så långt det är möjligt har jag fått börja tänka i nya banor när jag lagar mat eftersom jag tidigare nästan bara gjort gräddsås eller kalla såser på creme fraiche. I veckan gjorde jag hemgjord majonnäs för första gången vilket till min stora glädje både var enkelt och blev jättegott. Så nu har jag alltid en glasburk majonnäs i kylen. Den kommer väl till pass! Gjorde till exempel coleslaw här om dagen och det har jag ätit som tillbehör fyra dagar nu eftersom det var så himla gott. Man kan göra mycket med majonnäs. Vet att den här bloggen har många goda recept med majonnäs. Hon var den som inspirerade mig till att testa att utesluta mejerierna.

Jag har även, inspirerad av Tommy, börjat göra mycket kryddsmör till maten istället. Lätt att variera och framför allt väldigt gott! Gjorde två olika kryddsmör inför helgen och dessa har förgyllt mina middagar! Återkommer med recept på dessa!

6 thoughts on “Efter tre mejerifria veckor har det hänt en del

  1. Vad glad jag blir för dina varma ord!🙂 Och vad glad jag blir att jag kan inspirera dig!🙂
    Och visst år det att variera maten när man mejerifritt!🙂
    Samma sak hände mig… jag ner 3 kilo utan att anstränga mig eller ha det som ett mål.. bry mig heller inte hur mycket jag väger utan märker det på kläderna…
    Jag vägde mig faktiskt i Thailand, då vår kompis vi bodde hos hade en våg…😉 Och innan det vägde jag mig också i Thailand för 1,5 år sedan då vi också var där och bodde hos henne…🙂
    Ha en toppen dag!
    Många kramar!
    //Lana

  2. Hej!

    Skulle du kunna lägga ut lite olika recept (både frukost, lunch och middag) som ibte innehåller mejerier? Jag har svårt att hitta recept.

  3. Hejsan.
    Vill med börja med LCHF men mejerifri. har du någon bra “matsedel” man kan gå efter, vet inte hur jag ska lägga upp det annars. tycker att det är jättesvårt.
    Tack på förhand.
    Mvh Louise

Leave a Reply

