Lättare att överäta livsmedel med tillsatser och socker?

I nästan ett år har jag ätit samma lunch på jobbet. För att det varit smidigt, billigt och mättande. Inför varje ny vecka köpte jag ett paket kallrökt lax och en burk majonnäs som jag hade på jobbet. Åt två skivor lax och en stor klick majonnäs till lunch på jobbet varenda dag och tröttnade aldrig.

Den här veckan har jag för första gången haft med mig egengjord majonnäs istället för köpt. Redan i onsdags började jag känna hur det blev för mäktigt att äta så mycket majonnäs. Den färdiga majonnäsen kunde jag äta hur mycket som helst av, halverade mängden med den egengjorda men blev snudd på illamående ändå. Igår fick jag nog.

Så i ett års tid har jag ätit färdig majonnäs utan att tröttna, tycka att det blev för mäktigt att äta såna mängder eller äckligt att slicka av skeden efter att ha klickat på majonnäsen på tallriken. Men efter knappt en vecka med ren majonnäs utan tillsatser och socker sa det stopp.

Intressant upplevelse. Minns att jag en gång i somras provade en majonnäs med betydligt mindre socker och tillsatser men även den klarade jag max en vecka innan jag var tvungen att gå tillbaka till Findus och då var det återigen inga problem. Något med Findus majonnäs gör alltså att kroppen inte säger stopp när det blir för mycket. Något gör att jag kan överäta. Tillsatserna och sockret? Rubbar det kroppens förmåga att säga ifrån när det räcker? Har inte tänkt på att jag överätit majonnäs förrän nu i kontrast till hur lite jag klarar av att äta (och ändå hålla mig mätt lika länge på) när det är äkta fri från socker och tillsatser – som uppenbarligen triggar mer än jag trott.

9 thoughts on “Lättare att överäta livsmedel med tillsatser och socker?

  1. Kombinationen av socker och fett är inte lyckat för oss som gillar sött, kanske är det den lilla sötman i den köpta majonnäsen som gör den stora skillnaden. Jag har inte tänkt så mycket på detta då jag inte är särskilt glad för majonnäs, så jag överäter inte detta. En sak som jag kan äta är morötter med smält smör utan att triggas igång av sötsug. Morötter är söta, men det blir kanske annorlunda när sötman kommer från en grönsak. Rotfrukter skall vi avhålla oss ifrån annars.

  2. OJ vilken intressant tanke… Det har jag aldrig tänkt på. Jag är en sådan som överäter majonnäs. Det är ju så himla gott och jag vet att jag äter alldeles för mycket. Även jag har Findus majjo… Ska faktiskt prova göra egen och se om jag gör samma slutsats som dig!
    Ha det bra!

  3. Egengjord majonnäs innehåller väl omkring 95 % fett? Det är ju nästan bara rapsolja och äggula. Findus är väl lägre, jag har för mig 75-80 %? Det kan ju också spela in.

  4. Sjukt intressant. Jag tror att även små små mängder socker får en att vilja ha mer.

    Jag har tänkt länge att göra egen majjo, men jag har bara olivolja hemma och glömmer alltid att köpa annan när jag väl är i affären. Nytt försök i morgon😉

Leave a Reply

