Currymajonnäs

Igår gjorde jag majonnäs men jag hade ingen citron hemma så fick prova ett annat recept. Har inte hunnit smaka ordentligt, men det lilla jag provsmakade igår var gott.

Gjorde en currymajonnäs av det sedan som jag ska äta ikväll till kyckling. Har fått lite dille på kyckling sen jag efter tips på Erikas blogg började tillaga kycklingen i ugn med termometer. Vid 70 grader är kycklingen perfekt! Så otroligt mör och saftig!

Här är receptet på currymajonnäsen jag gjorde igår:

Currymajonnäs
För vanlig majonnäs, uteslut bara curry.
1 ägg
2 tsk vitvinsvinäger
3 krm salt
1 krm vitpeppar
1 tsk dijonsenap
2 dl rapsolja
Curry efter smak

Se till att alla ingredienser har samma temperatur. Lägg ingredienserna i en hög, smal bägare. Ställ ner stavmixern på botten och sätt på högsta effekt. Höj sakta stavmixern upp mot ytan under ca 5 sekunder, vicka fram och tillbaka och upp och ner lite tills all olja blandats i.

7 thoughts on “Currymajonnäs

  1. Vilket märke är det på rapsoljan du använder? Provade att göra majonäs men misslyckades totalt då oljan gav bismak. Tacksam för tips🙂 Ha det fint!

  2. Pingback: Veckans mat | Johannas LCHF

Leave a Reply

