Paprika i ugn med köttfärs- och fetaostfyllning

Igår åt jag något riktigt gott. Det är ett recept jag velat testa länge och jag blev inte besviken! Fantastiskt gott. Ja, till och med sådär farligt gott. Särskilt med fetaosten. Jag har ju svårt att sluta äta när det är grädde eller ost i maten men efter mina tre mejerifria veckor utan att ha överätit en enda gång har jag blivit mer medveten och lyhörd och lyckades faktiskt lägga ner besticken när jag var mätt fast det var så gott och frestande att fortsätta äta. Få gånger är jag så stolt och nöjd med mig själv som när jag beslutsamt skjuter ifrån mig en tallrik med mat kvar. Tvärtemot när man var liten och fick höra att man var duktig om man åt upp!

Hur som helst. Nu till receptet!

Paprika i ugn med köttfärs- och fetaostfyllning
Paprikor
Köttfärs
Fetaost
Hackad fryst chili (hade inte det så kryddade köttfärsen med lite cayennepeppar istället)
Salt och peppar
Majonnäs
Ägg
Hackad persilja, färsk eller fryst (jag hade fryst och snålade inte med mängden)

Skär paprika i två delar och ta bort kärnhuset och eventuella senor. Stek paprikahalvorna i ugnen på 200 grader i 20-25 minuter. Stek under tiden köttfärs och krydda med salt, peppar och chili. Tärna fetaost och blanda in den i färsen. Ta ut paprikorna och fördela färsröran i varje paprikahalva. Vispa ihop ägg och majonnäs. Tillsätt persiljan. Häll försiktigt äggstanningen i varje paprikahalva. Grädda paprikorna i ugnen på 225 grader i 15-20 minuter.

Jag utgår sällan från måtten som står i recepten eftersom jag oftast bara lagar till en person. Vill ni ha receptet i sin helhet hittar ni det här. Tack Lana för en ljuvligt god måltid!

5 thoughts on “Paprika i ugn med köttfärs- och fetaostfyllning

  1. Pingback: Veckans mat | Johannas LCHF

  2. Oh, vad kul att du inspirerades av mitt recept!🙂 Jag håller med Erika! Det är svårt att följa receptet exakt…man vill ju anpassa maträtten mer efter sina egna smaklökar!🙂
    Ha en toppen kväll!
    Kram kram
    //Lana

Leave a Reply

