Tillbaka till mejerier

Jag har börjat använda mejerier lite smått igen. Tidigare i veckan ost och igår en soppa med grädde. Mitt mål som var att minska portionsstorlekarna och få kontroll på överätandet var enkelt att nå när jag uteslöt mejerierna. Nu vill jag se om jag kan ta med mig de positiva erfarenheterna från de tre veckorna och fortsätta vara lyhörd för mina hunger och mättnadssignaler när jag går tillbaka till att använda mejerier.

En något oväntad men trevlig effekt av mina tre mejerifria veckor var ju även att jag gick ner 3 av de 4 kilona jag gick upp i somras. Det ska bli intressant att se vad som händer med vikten nu. Jag har inte haft problem att hålla vikten när jag ätit mejerier tidigare, men det är nog de mindre portionerna och att jag varken överätit eller småätit något under de här veckorna som bidragit till att jag blivit av med några kilo. Så jag har goda chanser att hålla vikten nu eftersom min avsikt är att fortsätta så. Dessutom kommer jag att använda betydligt mindre mejerier, framför allt grädden kommer jag dra ner på. Man kommer lätt upp i många gram kolhydrater om man inte har koll på hur mycket grädde man använder.

Leave a Reply

