Njuter av julens dofter

Igår var jag på julmarknad med familjen hela eftermiddagen. Jag och mamma hade ätit omelett till frukost men resten av familjen som ätit mackor var såklart hungriga när vi kom in så första stoppet blev på McDonald’s. Där satt jag omgiven av hamburgare och pommes frites och allt doftande helt underbart. Det var så härligt att kunna sitta där och njuta av doften utan att det kurrade i magen eller vattnades i munnen. Jag vet ju hur gott det är, men jag kan ändå inte erinra mig smaken eller känslan av att äta det.

Senare blev det ett stopp på ett café i gamla stan där alla utom jag högg in på bullar, kakor och varm choklad med vispad grädde. Jag gick laget runt och doftade på alltihop. Det är så fascinerande att doftsinnet blivit en sådan njutfaktor för mig istället för att behöva smaka och tugga. Jag brukar få höra att på julen “måste” man ju unna sig allt det goda. Ja, och jag kan faktiskt njuta av det utan att behöva äta det. Eftersom jag glömt hur det är att ha smakerna i munnen kan jag uppskatta dofterna.

När jag doftar på en lussekatt eller en kopp söt glögg myser jag i hela kroppen utan att jag sedan plågas det minsta av att lägga tillbaka bullen eller tacka nej till glöggen. Gårdagen var minst lika njutningsfull för mig som varken åt eller drack. Det är ändå doften som ger det där välbehaget – sen tuggar man fem sekunder, sväljer och sedan följer de tråkiga konsekvenserna (för mig i alla fall.) Det slipper jag nu. Det stannar vid välbehaget.

6 thoughts on “Njuter av julens dofter

  1. Pingback: Njut av julens sötsaker genom ditt luktsinne | Madeleinestedt

  2. Pingback: LCHF-glögg | Johannas LCHF

Leave a Reply

