Att unna sig på födelsedagen

Idag är det min födelsedag. “Ska du inte fuska med en bit tårta? Det är ju ändå din födelsedag” fick jag höra. Nej, det ska jag faktiskt inte. Det finns inget “fuska” i min värld. LCHF är inte något jag känner mig tvingad eller plågad av att hålla mig till eller en tillfällig diet. Det är mitt sätt att äta. Det enda sättet för mig att äta för att må så bra som jag gör idag. Jag har valt det.

Har man valt något frivilligt och har en tydlig intention med varför så finns det ingen anledning att fuska. “Unna mig” tänker jag inte heller göra. Eller det beror på hur man ser det, jag ska inte unna mig kakor och bullar bara för att jag fyller år. Det skulle inte vara att unna mig. Det skulle hindra mig från att njuta av min födelsedag eftersom jag skulle få ont i magen och väcka sockermonstret. Nej tack!

Däremot har jag unnat mig en födelsedagspresent till mig själv i form av nya fina kaffekoppar och lyxigt kaffe med hasselnötssmak. Det ska jag gotta mig med vid fikat ikväll medan släkten hugger in på födelsedagstårtan.

13 thoughts on “Att unna sig på födelsedagen

  1. Grattis! Hoppas du får en toppendag! Å du, jag tycker att du resonerar helt klokt! Jag menar varför ska vi unna oss med just MAT så fort det är något att fira…?! Njut du av ditt kaffe och av sällskapet, mat är inte allt! Du gör helt rätt! Finns ingen anledning att riskera dåligt mående bara för att det är födelsedag!

    Kram C

    http://www.lycka33.blogspot.se

    • Tack så mycket! Jag håller med, mat är verkligen inte allt. Maten ska berika kroppen, inte belasta den (som socker och mjöl gör med min). Sinne och själ kan vi berika på andra sätt än att tugga och svälja🙂 Kram!

  2. Pingback: Foooodie! | Underbara saker som gör vardagen mindre grå @ Spotlife

Leave a Reply

