Julköttbullar

Har börjat planera julmaten och prova lite nya recept. Längtar efter alla underbara smaker som hör julbordet till! Förra julen åt jag LCHF och det gick hur bra som helst. Gjorde egna köttbullar, sockerfri glögg, Janssons frestelse med rättika (som gick åt mer än den med potatis), åt julskinkan utan bröd med lite dijonsenap och sen var det ju bara att hugga in på allt LCHF-gott som julbordet faktiskt till största del består av. Det är inte mycket mat man behöver välja bort utan det mesta är ju godsaker, läsk och godis som jag i vilket fall som helst inte skulle stoppa i mig. Förra året åt jag lite nötter, men idag vet jag att det triggar mitt sötsug så jag kommer låta nötterna vara i år.

Köttbullarna jag gjorde till jul förra året var smaksatta med dijonsenap och blev jättegoda. De gick inte helt oväntat åt mer än de köpta. Och min morbror kunde inte konkurrera med sina hemgjorda eftersom han hade råkat “tappa saltkaret” i färsen.

Igår provade jag ett nytt recept på julköttbullar. Det var nog de godaste jag ätit, så saftiga och smakade verkligen jul. Tackar Erika som ligger bakom receptet. Rekommenderar att gå in på hennes blogg om ni vill ha inspiration till julbordet. Här hittar ni hennes julrecept. Dessa köttbullar blir det till årets julbord. Får göra en hel del för jag gissar att de kommer bli populära.

Julköttbullar
ca 80 st
1 kg köttfärs
2 tsk salt
2 ägg
0,5 gul lök, finriven
2 tsk kryddpeppar
1 tsk kanel
1,5 msk kalvfond
1,5 msk vispgrädde

Blanda alla ingredienser och forma till köttbullar med blöta händer. Lägg köttbullarna på en ugnsplåt och tillaga i ugnen i ca 10 minuter i 200 grader. Köttbullarna är klara när de har en innertemperatur på 68 grader (gäller nötfärs). Efterstek i stekpanna för att få stekyta på köttbullarna.

DSC_0045

14 thoughts on “Julköttbullar

      • ja det är skönt att den bara går att peta bort🙂 Men jag har köpt nybergs deli och den är det 2 g kolhydrater och i innehållsförteckningen är druvsocker med. Men sålänge det bara är 2 g kh så borde det väl vara okej?

  1. Man får avgöra själv vad man tycker är okej och inte🙂 Jag tänker lite att så länge man till största delen försöker äta så rent, tillsats- och sockerfritt som möjligt så gör det inte så mycket om det slinker ner något utan en fläckfri innehållsförteckning. När det gäller charkprodukter är det ofta svårt att komma ifrån tillsatserna tyvärr, då får man välja det med minst dåligt innehåll istället…

  2. Pingback: Vilken fullträff | Johannas LCHF

  3. Pingback: Foooodie! | Underbara saker som gör vardagen mindre grå @ Spotlife

  4. Pingback: Goodie Foodie | Underbara saker som gör vardagen mindre grå @ Spotlife

  5. Hej,

    Gjorde dina köttbullar idag och provsmakade. Dom blev supergoda. Längtar till julafton närLa dom står på julbordet.

    /Lasse Larsson

Leave a Reply

