LCHF-glögg

I helgen testade jag en ny LCHF-glögg. Bara doften gör en alldeles varm inombords. Glöggen smakade som jag tycker glögg ska göra, kryddigt och juligt. Men precis som förra året var jag ensam om att tycka det eftersom de som smakat båda dessa jämfört med den “sockerglögg” de är vana vid.

Jag är extremt känslig för minsta lilla sött nu så för mig är den här glöggen söt nog. Och jag fokuserar på smaken från rödvinet, kryddorna och framför allt doften snarare än att leta efter sötman. Men är man van vid söta drycker som juice och läsk till exempel (usch, grimaserar bara av tanken på att dricka något så sött) så förstår jag att man tycker något saknas när sötman inte finns där. Men jag kan varken leta efter eller sakna en smak som jag inte haft på tungan på så länge. Det är otroligt befriande att inte längre känna behov av eller begär efter socker.

Receptet på LCHF-glöggen jag dricker i år kommer från Erikas blogg.

Kryddig LCHF-glögg
75 cl rött vin (både Erika och jag själv använde Casillero del Diablo, nr 2962)
1 tsk kardemummakärnor
2 kanelstänger
1,5 tsk hela nejlikor
1 dl russin
2 dl hallon

Tina hallonen om de är frysta och mosa dem med en gaffel. Lägg alla ingredienser i en kastrull och häll vinet över. Värm glöggen och ta den från plattan precis innan den börjar koka. Lägg ett lock över kastrullen och låt glöggen stå 1-2 timmar. Sila av glöggen och häll upp på flaska.

DSC_0058

6 thoughts on “LCHF-glögg

  1. Låter spännande! Själv dricker jag inte alkohol… jag har nu beställt nån slags te/glöggbrygg från lchfbutiken.se… får se om det faller mig i smaken…🙂
    Ha en fin måndag!
    kram kram
    //Lana

  2. Kul att du testade. Jag tycker också att det räcker alldeles utmärkt utan sötningen i glöggen. I helgen drack jag vanlig glögg (min var slut och jag ville ha något varmt) och jäklar vad sött det var, tyckte inte ens att det var gott för att det var så sött. Min man däremot vill gärna söta den egengjorda glöggen så han har i lite honung i sitt glas, men det blir ju ända mindre sötning än i vanlig glögg.

      • Visst är de gulliga🙂 Tänkte det såg mysigare ut när man ställer fram glöggflaskan. Bara för att jag gör hemgjord glögg betyder inte det att jag inte också ska få ha en fin och julig flaska🙂

    • Så kul att det blir så! Man vänjer sig verkligen från det söta. Med tanke på den gottegrisen jag varit känns det det otroligt att jag bara av tanken på något sött numera bara rynkar på näsan och grimaserar. Det är bara sliskigt! Nu uppskattar jag god och kryddad mat istället!

Leave a Reply

