Att “äta ute”

Jag äter alltid min lunch på jobbet. Det är billigt, smidigt och jag vet alltid vad jag får vilket känns tryggt. Jag gör inga matlådor till lunch eftersom min frukost är så pass mättande att jag till lunch inte behöver få i mig mer än ett litet mellanmål.

Standard har blivit kallrökt lax med majonnäs alternativt ägg. Återigen för att det är billigt och smidigt – men framför allt för att jag alltid kan lita på att det håller mig mätt länge. Igår hade jag exempelvis frisörtid efter jobbet och kom inte hem och kunde laga middag förrän efter nio på kvällen. Tio timmar hade det gått sen min lunch då och jag var inte vrålhungrig utan precis lagom så jag kunde ta mig tid att landa hemma och sen ställa mig och fixa med maten i lugn och ro.

Men idag hade jag, mamma och min gudmor planerat att luncha tillsammans. Det var trevligt att lämna kontoret på lunchen som omväxling och maten var inget problem att få LCHF. Jag gillar att ha framförhållning så jag ringde till lunchrestaurangen och förberedde en specialare till mig – kolgrillad hamburgare med en klick bea och grekisk sallad till istället för bröd och pommes. Men äta lunch ute varje dag skulle jag aldrig kunna göra. Inte för att jag äter LCHF utan för att jag är petig – eller principfast – kalla det vad som.

Eftersom jag är på det klara med vad som är bäst för mig anpassar jag mig inte efter lunchrestaurangernas utbud och tar det ”minst dåliga”. Vilket skulle innebära rätt mycket pusslande varje dag med att få en lunchmåltid där jag har åtminstone någorlunda koll på innehållet, kan byta bort kolhydraterna mot något annat än lite tomat och salladsblad och får min källa till långvarig mättnad – fett. Just lunchrestauranger har inte så mycket att erbjuda för att matcha det behovet tycker jag.

Jag äter sällan ute över huvud taget – om man jämför med tidigare då besök på McDonald’s, Pizza Hut, Sibylla, caféer och så vidare räknades som att äta ute. De gånger jag äter ute nu för tiden väljer jag bra restauranger där jag vet att det är hög kvalitet på mat och service, och jag betalar mer än gärna lite extra för det! Jag går ut för att äta i mysig miljö och njuta av genomtänkta, vällagade rätter – få en upplevelse helt enkelt. Snabbmat lagar jag bäst själv hemma!

Leave a Reply

