Lax med gräddstuvad savoykål

Jag har hittat en ny favorit bland grönsaker. Savoykål. Nu förstår jag vad det är alla skriver om, att det är så himla gott. Igår strimlade jag upp det sista av ett stort kålhuvud som jag köpte i måndags och det kommer inte dröja förrän jag handlar hem ett nytt.

En variant jag gjort i veckan var gräddstuvad savoykål med ugnsstekt lax. Väldigt enkelt och gott. Sköter sig självt och klart på 20 minuter. Ljuvlig kombination, laxen som smälter i munnen och den gräddiga kålen, saftig och aningen krispig.

La laxen ovanpå några hyvlade smörskivor i en ugnsform. Kryddade med havssalt och svartpeppar. Fick stå i ugnen i 15-20 minuter på 200 grader. Strimlade savoykål och stekte lätt i smör tills den blivit mjuk. Saltade och pepprade. Tillsatte en skvätt grädde och lät koka in i kålen.

DSC_0071

2 thoughts on “Lax med gräddstuvad savoykål

  1. Hej Johanna! Tack för din blogg med allt bra du delar med dig av, så som vettiga tankar och goda och inspirerande recept. Själv är jag en total sockermissbrukare och kan verkligen aldrig göra ett enda avsteg utan att trilla tillbaka i gamla mönster igen. Jag hittade din blogg i somras och har sen följt både den och flera andra personers bloggar, men sen jag läst ditt inlägg den 13 dec. var jag tvungen att radera flera bloggar som jag haft som favoriter. De är helt enkelt inte bra för mig eftersom de som har dessa bloggar skriver allt för ofta om bakning med alternativa sötningsmedel och annat som jag bör hålla avstånd till. Så än en gång TACK för din blogg. Nu ska jag skotta snö för här där jag bor har det verkligen vräkt ner snö i en hel massa dagar och nätter och sen ska jag gå in igen och julpynta med tomtar och annat juligt. Jag har tre barn som hjälper mig och de tycker liksom jag att det ska bli så mysigt. Vi ska koka lite julgodis också men inte lchf för mina barn är normalviktiga och mår bra så på lördagar och till jul får de äta godis. Kram till dig från mig.

    • Hej Inger!

      Det gör mig verkligen glad att du ville höra av dig! Tack! Känns oerhört fint att få inspirera och göra skillnad för någon som känner igen sig i mina ord. Jag vet att många bloggar skriver om bakning med sötningsmedel. De inläggen dröjer jag mig aldrig kvar vid. Vissa bloggar besöker jag inte alls men sen finns det de som har väldigt bra matrecept också som jag återvänder till för den sakens skull. Alla är olika som sagt och för de som klarar av att äta LCHF-bröd, bakverk och annat så är det ju toppen att det finns inspiration för dem där ute. Men man måste vara ärlig mot sig själv och se till vad man mår bäst av i längden. Kan man ha en fot kvar i det gamla? Vill man ens det eller är det bara för att det är socialt eller en vana man har svårt att bryta?

      Jag tror de flesta faktiskt gör det svårare för sig genom att hålla fast vid sådant som påminner om vad och hur man åt innan. Personligen har det gjort det mycket lättare för mig att inte försöka hitta komplement för allt jag åt innan LCHF utan skapa nya matvanor att trivas med och till och med älska. Det är svårt att tro att jag som var brödberoende innan LCHF idag inte kan tänka mig att äta något annat än ägg till frukost. En brödskiva lockar inte det minsta längre – kanske för att jag inte hållit vanan och suget vid liv genom att äta LCHF-bröd.

      Det tog ett tag innan jag accepterade att min blogg inte skulle ha några recept på bröd, bakverk, godis och snacks. Sådant jag vet att många uppskattar. Jag vill såklart erbjuda mina läsare så mycket inspiration som möjligt. Men jag kan å andra sidan inte förespråka att äta sådant jag själv känner att jag mår bäst av att vara utan.

      Mysigt med julpynt och barn i huset. Hos mig är det jag och min syster som är ”barnen” och vi är ”stora nu” – men minst lika uppspelta och längtansfulla inför den stundande julen! Ser fram emot helgen då julgranen ska kläs. Då blir det LCHF-glögg för min del och vanlig till de andra. Även godis i mängder men jag frossar i det ögongodis den glittrande julgranen kommer vara.

      Kram tillbaka!

Leave a Reply

