Håll det enkelt

Enkel vardagsmat är min melodi. De gånger jag vill ha en mer “gastronomisk upplevelse” går jag helt enkelt ut och äter på restaurang och väljer bland väl genomtänkta rätter, avnjuter ett glas av det rekommenderade vinet till och blir serverad mat lagad av riktiga kockar som vet vad de gör.

Jag är ingen mästerkock och jag har varken tid, ork eller om jag ska vara ärlig ens intresse av att stå timmar i köket eller följa A4-sidors långa recept. Inte heller har jag lust att lägga pengar på massvis med ingredienser – varav mycket sådant man bara behöver till just den rätten och sen blir stående i kylen/skafferiet, eller att man letar febrilt efter recept som innehåller just den ingrediensen för att känna att man haft användning för den mer än en gång i alla fall.

Jag älskar mat som bara är god i sig själv. När det med det lilla extra eller en mer eller mindre slumpvald  kombination blir löjligt gott. Jag föredrar att ägna matlagningen mindre tid – med färre bollar i luften, mindre stress, stök, disk efteråt och så vidare, och sedan sätta mig till bords med inte jättestora förväntningar men få avnjuta en överraskande god måltid och känna mig nöjd över hur lite det behövdes till.

Sen har det lite med mitt ätbeteende att göra också. Att hålla matlagningen så enkel som möjligt underlättar för mig. Det blir mindre fokus på mat och ätande. Tack vare att jag har en “reglerade” matvanor för att undvika att upprepa gamla mönster och facit på vad jag mår bäst av att äta behöver jag aldrig fundera över vad, hur och när jag ska äta. På så vis tar inte maten så mycket av min energi – varken i tanken eller i praktiken – utan den ger istället energi som jag lägger på att njuta av annat i livet än bara det jag stoppar i munnen.

3 thoughts on “Håll det enkelt

  1. Pingback: Vilken fullträff | Johannas LCHF

Leave a Reply

