Ostbollar istället för chokladtryfflar. Det funkar väl? Eller?

Kom in på ett recept på ostbollar med pepparkaksdoft. Det lät ju väldigt gott och ett bättre alternativ än exempelvis LCHF-varianter av choklad- och nöttryfflar (för jag triggar minst lika mycket på mörk choklad och nötter som på vilket annat godis som helst). Det är känslan av att “gotta sig” som triggar, det spelar egentligen ingen roll vad det är…

Vilket leder mig tillbaka till ostbollarna. Även om de är ett bättre alternativ eftersom det inte är sött – och dessutom gjort på fet ädelost så det mättar – så skulle jag ändå trigga på det. Kanske inte bli direkt sötsugen, men sugen hur som helst. Sugen på att plocka, mysa, tugga, smaska, mumsa… och snart skulle det övergå i att frossa. För allt småätande leder i mitt fall till överätande.

Jag kan inte bli nöjd när jag småäter. För en som alltid överätit finns inget “småäta”. Och vad gör jag då när jag ätit upp alla ostbollar? Nöjer jag mig då? Nej. Och vad finns det för alternativ kvar när mitt LCHF-tilltugg är uppätet? Alladinasken, ischoklad, knäck, nötter… Jag kan inte lita på mitt omdöme när jag väl triggat igång suget. Och även om jag skulle lyckas hålla det i schack skulle hela min jul upptas av att lägga band på mig. Inte så kul.

Ostbollarna ser ljuvligt goda ut men de är inte för mig. Jag behöver inte ens överväga det, och det är så skönt. Men alla är olika. Hur du fungerar kan bara du svara på.

6 thoughts on “Ostbollar istället för chokladtryfflar. Det funkar väl? Eller?

  1. Visst är det skönt att komma till det, att fått lära känna sin kropp så att man vet precis hur man ska göra och äta!🙂
    Ha en underbar onsdag!
    kramar!
    //Lana

  2. Jag fungerar precis som du och det är bara att inse att det där med mumsandet inte är för mig. Det får bli riktiga måltider nu i jul och i stället för att småäta får det bli småpyssel, där mat inte är inblandat.

  3. Jag beundrar att du har kommit till den insikten och lyckas hålla den! Har skrivit ett litet inlägg om det på min blogg och hänvisat till dig faktiskt för att du inspirerar mig!

    • Tack för det! Värmer så mycket att få veta att jag inspirerar. Som du skriver verkar vi ha samma problem, extra känsliga för triggers och svårt att kontrollera överätandet när vi väl triggats. Hoppas vi kan stötta varandra framöver! Gillar din blogg, kommer fortsätta titta in där!

      Passar på att önska dig en fin (och harmonisk) jul!

Leave a Reply

