Varför småäter vi på kvällen?

Innan jag började med LCHF, men kämpade med att hålla vikten/gå ner mina trivselkilon istället för att lägga på mig ytterligare vilket jag sakta gjorde, var det allra svåraste att motstå småätandet på kvällen. Kvällsmackor har varit mer regel än undantag i mitt liv. När jag övergav dem för att det kändes onyttigt ersatte jag dem med lättfil eller fruktyoghurt med müsli/flingor/havregryn istället. Skivade jag ner lite banan blev det både ”nyttigare” och riktigt festligt. Nästan som glass med fruktsallad och strössel. Men när skålen började ta slut och jag stoppade sista skeden i munnen vart det jobbigt. Det var ju för gott för att bara ställa ifrån sig tallriken och känna sig nöjd. Något mättnad var det inte tal om, suget efter att fortsätta skeda i sig tog över. Så vanligen blev det en portion till. Då kändes det inte lika nyttigt längre, och det dåliga samvetet tog över. Strax därpå kom dippen och illamåendet av det söta kvällsmålet. Men ändå upprepade jag det kvällen därpå.

Varför blir vi sugna på att äta på kvällen? Det är lätt att falla för suget och för många blir det godis, glass, choklad, kakor eller något sådant. Men mina kvällsmål var inte så mycket bättre vad gäller sockermängden och konsekvenserna av den. Oavsett om man äter godis, kvällsmackor eller fruktsallad så måste man sluta fokusera på själva kvällsmålet som problemet.

Anledningen till att man behöver det där kvällsmålet är att man inte blivit tillfredsställd av middagen. Det är det felet många gör. Man äter knytnävesstora och fettsnåla middagar i tron om att man är nyttig och duktig och sen äter man någon timme senare igen framför TV:n. Äter man en skål branflakes med mjölk tycker man att man gör helt rätt eftersom vi ”ska” äta flera mellanmål om dagen och det enligt många dietister är helt okej att äta ett litet mål på kvällen. Tar man en skål glass tycker man att det inte gör så stor skada eftersom att man varit så duktig med kalorierna under dagen, då kan man gott unna sig lite glass!

Idag äter jag inga kvällsmål utan äter mig mätt och belåten på middagen. Jag blir inte sötsugen och får ingen dipp senare på kvällen eftersom jag inte äter en massa blodsockerhöjande kolhydrater. Middagen fyller sitt syfte – ger mig det jag behöver och gör mig mätt – utan att sätta krokben på mig genom att få mig att snart vilja äta igen.

Sen är det en sak till som är viktig att komma ihåg. Middagen ska vara god! Det är svårt att inte vilja ha något gott på kvällen om man äter smaklös lätt-creme fraiche, mager, torr kycklingfilé stekt i margarin eller mjölig potatis till middag. Vem blir tillfredsställd på det? Klart man börjar fantisera om vad för smaskigt man ska äta så fort middagen är undanplockad.

Drar den gamla klyschan, det finns en anledning till att kockar använder smör, fullfet grädde/creme fraiche i sin matlagning – det blir godare! Så istället för att äta sex mål om dagen och däremellan ständigt vara sugen så äter jag 2 – 3 riktigt goda måltider lagade med naturlig mat och utan en massa onödiga tillsatser. Jag njuter vid de måltiderna och däremellan kan jag fokusera på annat än mat och att äta (eller stå emot att äta). För det finns mer i livet att lägga energi på!

11 thoughts on “Varför småäter vi på kvällen?

  1. Håller med! Det är så skönt att slippa äta i tid och otid. 3 mål om dagen, det står jag mig bra på och har ett helt annat fokus på annat, jobbet till exempel 🙂

  2. Pingback: Hur slipper man kvällssuget efter “mat”? | madeleinestedt

  3. Känner verkligen igen det där. Innan lchf var jag en notorisk mackätare på kvällstid. Kunde trycka i mig hur många som helst och gärna väldigt sent. Nu äter jag nästan aldrig efter klockan sex på kvällen, inte ens efter träning. Tänker inte ens på mat:))

  4. Håller med! Innan “mitt nya liv” hade jag rätt svårt sova på nätterna. Kröp i benen – och kurrade i magen! Fick ibland gå upp och ta en limpsmörgås och ett glas mjölk…nu klarar jag mig bra på tre mål om dagen, inga mellanmål. Om jag vetat det här för tjugo år sedan…tänk vilken nattsömn man hade haft!

  5. Å vad jag önskar att jag kunde göra så. Det enda jag ägnar mig åt är att tänka på vad jag ska äta och att äta typ. På all min lediga tid =/. Totalt värdelöst liv. Sitter och äter godis och mackor framför tv:n istället för att göra fint hemma eller träffa någon vän och spela spel, ta en promenad, träna eller vad som helst som faktiskt GER något.

Leave a comment