Hemgjord majonnäs

Igår gav jag mig äntligen på att göra egen majonnäs. Det var ju hur enkelt som helst och blev verkligen så gott! Mycket godare och fräschare än den man köper (naturligtvis). Nu är min favoritlunch räddad. Det är smidigt, billigt, gott och mättande med kallrökt lax och majonnäs till lunch på jobbet och har varit standard sen jag började med LCHF. Men har känt mer och mer att det inte är bra att äta så mycket skräpmajonnäs. Nu kommer jag göra min egna majonnäs istället och slippa alla tillsatser. Kan “vräka” i mig så mycket majonnäs jag vill!

Jag gjorde majonnäsen efter Åses recept.

Majonnäs
1 helt ägg
1-1,5 tsk dijonsenap
1 krm salt
Lite vitpeppar
1 msk citronjuice
2 dl neutral olja, tex en neutral rapsolja (ej kallpressad)

Alla varorna ska ha samma temperatur. Lägg alla ingredienserna i en hög, smal bägare. Ställ ner stavmixern på botten och sätt på. Stå still med mixern några sekunder och börja sedan vicka fram och tillbaka och upp och ner tills all olja blandats i.

4 thoughts on “Hemgjord majonnäs

  1. Väldigt bra recept på majonnäs. Jag har tidigare stått och droppat i oljan och alltid skulle den i sist. Här åker allt i på en gång och vips så är det klart, perfekt, gillar detta.

  2. Pingback: Coleslaw | Johannas LCHF

  3. Pingback: Efter tre mejerifria veckor har det hänt en del | Johannas LCHF

Leave a Reply

